Overheid blijft LEVs veilen via veilingwebsites

LEVs zoals de e-step, een elektrisch skateboard(ESK8), een EUC of een Onewheel zijn in Nederland verboden voor gebruik op de openbare weg volgens de meeste officieren van justitie. Die bepalen wat er met je LEV gaat gebeuren als de politie hem in beslag neemt.

Bij een eerste overtreding zal de politie een PV opmaken voor feitcode K024b. Het OM bepaalt de hoogte van de boete maar die is meestal €280. Bij een tweede overtreding kan de politie je LEV ook in beslag nemen. De Officier van Justitie bepaalt wat er met het voertuig moet gebeuren.

Vaak krijg je te horen dat ze je LEV gaan vernietigen. Wij kwamen er in 2020 achter dat de overheid dat niet doet maar de in beslag genomen LEVs stiekem veilt via de domeinen en externe veiling websites of zelfs achterover drukt. Het was (inter)nationaal nieuws. De overheid heeft naar aanleiding van onze berichtgeving de regels aangepast. De politie geeft je sinds mei 2021 bij een eerste overtreding eerst een waarschuwing en een boete.

We zien die veiligen nog steeds voorbij komen maar de websites waar de in beslag genomen LEVs worden aangeboden zijn iets minder bekend bij de massa. Toch maken we regelmatig mee dat eigenaren van een LEV via een veilingwebsite moeten gaan opbieden om hun eigen in beslag genomen LEV weer terug te kopen.

Zo zagen we onlangs een Onewheel XR met een waarde van €2000 geveild worden voor €400 zonder dat de eigenaar hier iets vanaf wist. Hij had graag zijn eigendom willen terugkopen. Afgelopen weekend zagen we dat iemand zijn eigen Onewheel heeft weten terug te kopen voor €650. Samen met de boete(s) die hij kreeg toch al gauw meer dan €1000. Wij vragen ons af waarom eigenaren van LEVs zo buitensporig gestraft moeten worden en waarom de overheid ze via veiling websites blijft verkopen.

Opvallend detail is ook dat op de Onewheel XR een sticker van de politie zit met de tekst bijzondere bromfiets. Iets wat een Onewheel niet is want een bijzondere bromfiets heeft 2, 3 of 4 wielen en de RDW heeft meerdere malen aangegeven dat er geen keuring nodig is omdat een Onewheel geen voertuig en dus ook geen bijzondere bromfiets is.

8 REACTIES

  1. €650 betalen om je eigendom terug te kopen en ook nog 2x €280 betalen? Mijn e-steps zijn ook al twee keer in beslag genomen maar ik koop gewoon steeds een nieuwe. Ze noemen mij al een veelpleger en vroegen me waarom ik steeds de wet negeer. Dit land loopt vreselijk achter, ze zien je het liefst met paard en wagen naar je werk gaan of met een stinkdiesel.

  2. Mijn elektrisch skateboard (Boostedboard) is nooit geveild maar bij het beslaghuis wisten ze mij te vertellen dat het vernietigd was. Toen ik op een andere dag belde hoorde ik dat goederen van waarde altijd geveild worden. Mijn skateboard koste destijds €1800 maar is verdwenen. Laatst (1,5 jaar later) dook hij ineens op Marktplaats op en diegene kon niet vertellen hoe hij er aan kwam. Ik kocht hem terug voor €400. Ik zou eigenlijk de overheid moeten aanklagen voor fraude maar dit is volgens mijn advocaat niet haalbaar. Dit ga je niet winnen zei hij. Dit is de overheid die ons vertrouwen terug moet winnen. DIEVEN ZIJN HET!

  3. Corruptie natuurlijk je ziet het met de Lev kader het is zo gemaakt dat niemand er iets mee aan kan “maar er bestaat een kader met eisen waar fabrikanten zich aan kunnen houden” zeggen ze dan het is gemaakt om te zorgen dat niemand er iets mee kan. ze maken al een lange tijd deze lege wetten waarbij ze zeggen dat er een regeling is maar niks voldoet er aan de wet bestaat alleen maar zodat ze kunnen zeggen dat er een wet voor is het is dus een lege wet. de Lev kader is bedoeld als afschrikking zodat mensen een electrische fiets gaan kopen want dat is in dat geval wat de overheid wil met deze wet lev’s benadelen en electrische fietsen promoten want daar stellen ze niet alle eisen aan en dan gaan mensen dan maar voor de fiets dit is mensen beïnvloeden door het alternatief zo slecht te maken zo negatief

  4. Ik doe dan ook mijn best om niet gestopt te worden door politie. Beetje mijn zuur verdiende centen inpikken omdat ik me niet kan verzekeren op 1 wiel. Dat jet voor mij gevaarlijker is dan voor een ander in het verkeer zien ze niet. Maar toch rij ik liever op mijn euc dan in die elekrische auto die minder ver komt als mijn 1 wieler. Ja het is om te lachen. 22kwh accu in de auto amper 70km. Iets van 3kwh in me 1 wieler.

  5. Prachtig land toch ? Control land nummer 1 waar de overheid de burger belazerd en als belasting slaaf inzet en hun goederen geld oplevert met bekeuringen en ongeoorloofde inname. Ik hoor meer en meer mensen over emigreren ook als is het gras bij de buren niet altijd groener maar om criminaliteit te laten groeien en de gewone Nederlandse burger te straffen leidt tot volksverhuizingen. Heel de wereld naar Nederland en Nederlanders weer de wereld in. Mijn zoon tijdens Corona gevlucht naar Amerika. Ook al is het daar flink hard werken je houd gewoon geld over zegt hij nu en happy. Hier is het zo sociaal dat er nu een A voor moet. Asociaal hoe er vanuit overheid met ons wordt omgegaan. De marktwerking van Rutte en het rijken worden rijker beleid en de control van de armen leidt tot verdeeldheid en onbalans. Pak je LEV en reis de wereld in 🙏

  6. Het is natuurlijk schandalig dat het niet legaal is.

    Ik heb een eenwieler gekocht op een veiling. Zuur voor de vorige eigenaar natuurlijk. Maar als ik niet ga bieden dan doet een ander het wel. Er zijn meerdere bieders dus niet alleen de eigenaar is aan het bieden.

    Liever veilen dan vernietigen.
    Juridisch gezien is het ook niet meer je eigendom.

    Het is en blijft een risico. Het ding heeft mij op de veiling en voor de oplader ook al bijna 500,- gekost.

    Er zijn maar een paar keuzes. Helemaal niet rijden of alleen op eigen terrein. In het bos of politie-luwe plekken rijden en een klein risico accepteren. Of gewoon vol de straat op en een groter risico nemen.

    Een one-wheel, snel skateboard of eenwieler valt helaas meer op dan de stepjes. Die stepjes zie ik wel overal rijden in de bebouwde kom. Misschien een gedoogbeleid van de lokale politie.

    Maar mijn wiel van 500,- ga ik er niet voor riskeren. Hoop er nog vele jaren plezier van te hebben. Nu al dik 500 km door de bossen gecrost zonder handhaving te hebben gezien.

    De straat op met illegale voertuigen moet je doen met dingen die je kan missen. Ik heb een wiel van 200,-. Daarmee maak ik sporadisch een ritje door de bebouwde kom.

    Hopelijk wordt juridisch een soort scootmobiel. Liefst dat het onder wa verzekering valt.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...