Overheid verkoopt verboden opgevoerde fatbikes

Vorige week maakte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat 9 (internet-) aanbieders van fatbikes een last onder dwangsom (LOD) van € 15.000,= opgelegd hebben gekregen. Dit omdat zij fatbikes aanbieden en/of verkopen die niet voorzien zijn van een typegoedkeuring.

Typegoedkeuring? 

Een fat of e-bike mag alleen de openbare weg op in Nederland als hij voorzien is van een EPAC goedkeuring. Dat komt erop neer dat een e-bike een maximaal motorvermogen mag hebben van 250w en trapondersteuning tot 25 km/u. De afgelopen 4 jaar zijn er in Nederland veel e-bikes verkocht die niet aan deze norm voldoen. Veel consumenten waren hier niet eens van op de hoogte en fabrikanten plakken gewoon een EPAC sticker op hun fiets met een motorvermogen van 2000 w of meer. Dat is onder andere het geval bij het populaire merk Super73 maakte de ANWB vorige week bekend.

Overheid verkoopt verboden fatbikes

Legaalrijden ontdekte vandaag, en dat is ook niet voor het eerst dat de overheid verboden e-bikes verkoopt. Nieuw is dat de overheid retailers van o.a. fatbikes dwangsommen oplegt van €15.000 omdat ze e-bikes verkopen die niet voldoen aan de Europese EPAC norm maar deze in beslag genomen e- en fatbikes zelf wel gewoon via een achterdeur verkoopt.

Overheid verkoopt verboden opgevoerde fatbikes

Achterdeur?

De verkoop gaat niet meer via Domeinen Roerende Zaken (DRZ) maar via een achterdeur van een andere veilingwebsite die de verboden fat en e-bikes in opdracht van het Ministerie van Financiën verkoopt. Het gaat hier om in beslag genomen goederen zoals fatbikes (zonder lader, het bewijs dat een e-bike door de politie in beslag is genomen) met een te groot motorvermogen. Bij de tientallen fatbikes die wij op de veilingwebsite tegenkwamen staat dat er geen goedkeuring voor op de openbare weg is. Het gaat hier om de populaire fatbikes als Mate en Super 73. Op de website staan ook enkele vrij onbekende merken e-bikes te koop die blijkbaar ook verboden zijn op de openbare weg. Op de website ook een Knaap e-bike die vermoedelijk in beslag is genomen nadat hij na aankoop is voorzien van een gashendel.

N.B. We publiceren de link naar de veilingwebsite niet omdat we de eigenaren van de in beslag genomen fatbikes nog graag de kans willen geven om hun e-bike zelf terug te kopen. 

Overheid verkoopt verboden opgevoerde fatbikes

Minister

Minister Harbers gaf onlangs tijden het wekelijkse Vragenuurtje van de Tweede Kamer aan dat hij er van bewust is dat consumenten zich er niet van bewust zijn dat hun e-bike is opgevoerd. Hij gaf toen aan dat hij daar wel rekening mee wil houden. Blijkbaar horen de eigenaren van deze fatbikes daar niet bij of was hun overtreding (gashendel) of opgevoerd voldoende om deze fatbikes in beslag te nemen.

Wat nu? 

Veel van de fatbikes die te hard kunnen, kunnen ook hard- of softwarematig begrensd worden tot 25 KM/u. We zien dat veel eigenaren van een e- of fatbike die te hard kan dat ook al gedaan hebben. Ze rijden niet harder dan 25 KM/u maar dat schijnt volgens ILT niet voldoende te zijn. Het zou fijn zijn als de overheid fatbikes van voor 1 januari 2023 op hun snelheid aanpakt en niet op het motorvermogen. Want zoals minister Harbers ook al zei in het Vragenuur, veel mensen waren er niet van op de hoogte dat ze een fiets hebben gekocht die teveel vermogen heeft. Een van de meest populaire fatbikes, de Super73 is zelfs voorzien van een sticker die aangeeft dat er een 250W motor in de fiets zit terwijl dit in werkelijkheid een motor is die een vermogen heeft van 2000w volgens de ANWB. Veel eigenaren van deze fatbikes hebben hun e-bikes al begrensd via een software update.

Meer over fatbikes en de hetze daartegen kan je hier lezen.

Overheid verkoopt verboden opgevoerde fatbikes

46 REACTIES

  1. Standaard is de motor van de Super 73 ZX begrenst op 250watt voor de Europese markt. Met een app of met een optionele gashendel kan je de off-road mode un-locken en krijgt de e-bike de beschikking over 1350watt met snelheden tot wel 45-50 KM uur.

    Als je die off-road mode gebruikt en harder gaat dan 25 KM/u is het logisch dat de politie gaat handhaven.

    Technisch gezien mag deze die e-bike volgens de wet niet verkocht worden in Nederland en dus ook niet geveild. Ik heb even gekeken en kan er zo tientallen bestellen.

    Aan de andere kant zullen er veel mensen zijn die zich keurig aan de wet houden en gewoon 25 km uur rijden. Waarom gaat de overheid daar op handhaven? Pak en straf de snelheidsduivels maar laat de mensen die zich aan de maximale snelheid houden toch met rust.

  2. Ik rij al twee jaar rond op een Super 73 ZX en heb nog nooit een probleem gehad met de politie. Ik begrijp dat de motor een piekvermogen heeft van 1350w maar op mijn fiets zit een sticker dat hij EPAC gekeurd is en een 250 w motor heeft. Ik dacht bij aankoop dat ik een e-bike kocht maar dat blijkt dus eigenlijk een hybride versie te zijn van een e-bike en een speed Pedelec als ik de app gebruik om het 1350 w off road vermogen vrij te geven. Ik heb altijd 25 KM/u gereden maar voel me nu echt een misdadiger op mijn fiets. Ben ik door Super73 misleid?

    • Het is echt extreem sneu om te lezen hoe de overheid iedereen zo hersenspoeld door alle soorten vervoersmiddelen te verbieden wat in strijd is met de EU wet en bijna alle Nederlandse burgers zich excuseren voor het gebruik en ja en amen zeggen tegen het “niet mogen gebruiken” van alle soorten LEV’s en fatbikes met gashendel en meer dan 250 watt motor. Dit is gewoon allemaal toegestaan in een EU lidstaat want dit alles voldoet aan de Europese machinerichtlijn… Het enige waar op gehandhaafd zou mogen worden is snelheid en gedrag in het verkeer.

      Ongelofelijk dat dit allemaal al zo lang door ploeterd en niemand hier iets aan doet of genoeg om geeft op EU niveau… 🤦‍♂️
      Ja, LEVA-EU heeft de Nederlandse overheid er op gewezen in strijd te zijn met de EU wet maar daar geven ze natuurlijk 0,0% iets om…

  3. Die corrupte honden bij de overheid mogen helemaal geen vervoersmiddelen verbieden van de openbare weg als ze voldoen aan de Europese machinerichtlijn (wat ze allemaal doen)! Dat Europa/LevaEU dit is voor eens en voor altijd gaat aanpakken!! 🤦‍♂️
    Handhaaf gewoon snelheid en gedrag en dat ze maar is stoppen met die CORRUPTE bullsh*t!!!!

  4. Als euc (elektrische eenwieler) liefhebber ben ik voor legalisering.

    Maar het klopt niet om het illegaal te noemen dat de overheid het spul naar een veiling doet. Op die veiling zeggen ze er duidelijk bij dat het verboden is op de openbare weg.

    Het is dus alleen geschikt voor kopers die beschikken over een eigen terrein. Of voor handelaren die het exporteren naar landen waar het wel legaal is. Of voor mensen die het slopen voor knutselprojecten.

    Dus mensen die dat niet zijn moeten gewoon niet bieden!

    Dat mensen niet weten dat die motoren meer dan 250 watt zijn daar geloof ik niet zoveel van. Je leest toch wel even een review voordat je zo’n bedrag uitgeeft?

    Los daarvan is het niet de schuld van de overheid als bedrijven consumenten oplichten. Dus schakel rechtsbijstand in en begin een zaak tegen de verkoper en eis je geld terug.

    Het is al heel oud nieuws dat je voor een e-bike vast zit aan 250 watt met trapondersteuning en zonder gashendel. Koop je iets anders dan neem je een gok.

    Die 250 watt is het maximaal technische motorvermogen. Softwarematig limiteren voldoet helaas niet aan de regels.

    Maar ik snap mensen niet. Koop toch gewoon een elektrische brommer. Zet een helm op. Neem een verzekering en je rijdt goedkoop en legaal rond.

    Wie pech heeft zijn de eenwielers. Daarin is helemaal niks legaals te vinden. Terwijl het wel de leukste manier van transport is. Naar mijn mening.

  5. waarom verwittigd niemand hierover breed de pers? Is toch belachelijk dat een overheid illegaal in beslaggenomen fietsen die niet op de openbare weg mogen verkoopt om ze dan vervolgens weer in beslag te nemen? vind ook dat de straf van het inbeslagnemen en verbeurt te verklaren van een dure fiets niet in verhouding staat tot het vergrijp. Als iemand met alcohol of drugs achter stuur van een auto wordt betrapt wordt z’n auto ook niet in beslag genomen en is de boete vaak lager dan de waarde de meeste fatbikes.

    • De media neemt liever voorgekauwde persberichten van de overheid over. Vorige week het een na het andere bericht in de media dat ILT verkopers van fatbikes heeft aangepakt. Als hier dan ineens een bericht opduikt dat de overheid zelf ook niet toegestane fatbikes verkoopt blijft het stil. Dat is best raar want het klopt van geen kanten. De verkoop van de overheid via veilingen en het verdraaide gedoe over fatbikes waar de media gewoon aan meewerkt.

      • Er is een landelijke databank voor persberichten waar de meeste media hun berichten vandaan haalt. Ze gaan niet elke website afstruinen of er interesant nieuws is. Daarvoor moet er zelf actie worden ondernomen. Overigens heb ik die veilingsite ook gezien met enkele fatbikes erop (sommige met gesloten kettingslot door het wiel) naast vele gewone e-fietsen. Vraag me af wanneer een fiets niet meer terug gaat naar rechtmatige eigenaar… volgens mij moet je daarvoor wel erg bont maken, of als je op een stolenfiets rijdt of niet kunt aantonen dat die van jou is en de rechtmatige eigenaar niet meer is te achterhalen.

        • We begrepen van de politie dat ze fatbikes op dit moment vooral in beslag nemen als ze veel te hard gaan, handgas hebben of een gashendel hebben. Op de veiling website herken je dit soort fietsen omdat ze worden verkocht zonder lader. Bij een overtreding nemen ze je fatbike direct in beslag en krijg je ook nog eens een boete die kan oplopen tot €1400.

          Het ILT verhaal van vorige week is eerst exclusief aan RTL gegeven. Die stonden een week voor het verschijnen van het persbericht al bij de ANWB interviews op te nemen over de verboden e- en fatbikes.

          De meeste grote nieuwsorganisaties lezen ook wat wij publiceren. Daar is geen persbericht voor nodig.

          • Dus je zegt dus eigenlijk dat de boete voor een overtreder in dit geval zeg maar rond de 3000,- ligt? Boete plus fatbike kwijt. Volgens mij staat dit niet in verhouding tot het vergrijp. Even een vergelijk: onverzekerd rijden met een motorvoertuig (auto/motor 650,-) eventueel aangevuld met boete van RDW 450,- Boete voor het rijden met een voertuig dat niet is goedgekeurd 360,-

          • Ze mogen fatbikes met gashendel niet daarvoor in beslag nemen want die voldoen gewoon aan de europese machine richtlijn. Ze zouden alleen op snelheid en gedrag mogen handhaven, maarja het is een grote corrupte bende hier en 99/100 burgens zeggen ja en amen er tegen…. Nederland is gewoon verloren qua LEV’s als de EU niet ingrijpt…

  6. Dit is hetzelfde als de overheid in beslag genomen drugs zou gaan verkopen. Dan staat Nederland op zijn kop… maar als de overheid illegaal fatbikes verkoopt is het blijkbaar prima? Dit is corruptie door een falende overheid die liever ziet dat je in een auto naar je werk gaat dan op een fatbike.

    • Zie ook deze review van bright, waarin de vaste tester van bright duidelijk vertelt dat meeste mensen met een fatbike met gashendel er ongestraft mee wegkomen. Zoals ik al eerder zei als je het heel bont maakt zullen ze zonder pardon je hard straffen en je fatbike in beslag nemen. Echter als je normaal gedraagd kom je meestal weg met een waarschuwing. Journalisten overdrijven altijd om het spannender te maken dat het feitelijk is. Hier in Eindhoven rijden volop fatbikes met gashendel en (opgevoerde) e-steps zie elke dag dezelfde personen erop voorbij komen en politie is er weinig actief mee bezig.

      Review Yamaha e-bike: voor wie is deze vette fiets? – Bright

  7. We kregen de onderstaande dreigmail van de firma Knaap. We hebben de tekst in ons artikel daarop aangepast die duidelijk maakt dat een Knaap e-bike standaard wel is toegestaan op de openbare weg maar na modificatie niet meer.

    Beste,

    Morgen kunt u post van onze advocaat verwachten daar u onjuiste informatie verspreid over ons merk en foto’s van onze fietsen gebruikt bij onjuiste informatie. KNAAP is namelijk goedgekeurd door het ILT en de Nederlandse wetgeving. Het zou verstandig zijn het artikel vast aan te passen voor onze advocaat hier uren voor gaat schrijven.

    Met vriendelijke groet,

    Knaap

    Onze reactie:

    Beste xxx,

    Beetje agressieve vorm van communiceren om ons meteen te gaan dreigen met advocaten. Knaap kan best goedgekeurd zijn maar met een gashendel is de Knaap fiets dat dan weer niet. Daarom is de Knaap fiets op de getoonde foto dan ook vermoedelijk in beslag genomen.

    Wij citeren de tekst van de veilingwebsite:

    “Bij de tientallen fatbikes die wij op de veilingwebsite tegenkwamen staat dat er geen goedkeuring voor op de openbare weg is. Het gaat hier om de populaire fatbikes als Mate, Knaap en Super 73”.

    We begrijpen dat jullie Knaap standaard wel is toegestaan op de openbare weg en goedgekeurd is. Maar door modificatie zijn er inmiddels al veel in beslag genomen. We hebben de tekst op onze website aangepast:

    “Bij de tientallen fatbikes die wij op de veilingwebsite tegenkwamen staat dat er geen goedkeuring voor op de openbare weg is. Het gaat hier om de populaire fatbikes als Mate en Super 73. Op de website staan ook enkele vrij onbekende merken e-bikes te koop die blijkbaar ook verboden zijn op de openbare weg. Op de website ook een Knaap e-bike die vermoedelijk in beslag is genomen nadat hij na aankoop is voorzien van een gashendel”.

    Excuses voor het ongemak en we horen graag of het zo ok is.

    Vriendelijke groet,

    Legaalrijden.nl

  8. Een van de meest populaire fatbikes, de Super73 is zelfs voorzien van een sticker die aangeeft dat er een 250W motor in de fiets zit terwijl dit in werkelijkheid een motor is die een vermogen heeft van 2000w volgens de ANWB. Veel eigenaren van deze fatbikes hebben hun e-bikes niet begrensd via een software update. Niet handig!!

  9. Moevs uit Eindhoven:
    “Het is mogelijk om de motor te ontgrenzen maar dit is op eigen risico en daarnaast is het belangrijk om dan de lokale wetgeving te controleren. De SUPER73 S2 Obsidian is uitgerust met een ultramoderne batterij van 960Wh. Deze grote capaciteit zorgt ervoor dat je tot 120 km ver kunt rijden op een volle accu. De actieradius is afhankelijk van verschillende factoren waaronder de snelheid en het gewicht van de rijder”
    De meeste bedrijven zijn erg handig en krijgen op deze manier 15.000€ een dwangsom!
    Ook na de verkoop….

  10. Dat geen één krant of ander medium dit bericht heeft opgepikt toont ook aan hoe verrot de journalistiek in Nederland is. Als ILT een persbericht stuurt dat ze leveranciers van fatbikes gaan aanpakken copy pasten ze het allemaal maar als Legaalrijden laat zien dat de overheid burgers oplicht en hetzelfde doet zwijgt de pers. Schandalig!!!!

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...