In Parijs zijn via een persconferentie zojuist de 3 namen bekend gemaakt die deelsteps mogen leveren in de stad Parijs. Belangrijkste criteria om een kans te maken waren verantwoordelijkheid voor het milieu, gebruiksveiligheid en het beheer zoals onderhoud en het opladen van de deelsteps. Daarmee vallen er 13 andere gegadigden af zoals Bird die hun vloot binnen enkele weken van de straat moet halen in Parijs.

Elke operator mag 5000 deelsteps op de straat plaatsen in 2500 geautoriseerde locaties. Per locatie kunnen 6 deelsteps geparkeerd worden. Doel is op die manier de deelstep revolutie beter te kunnen reguleren. Het Franse Dott, het Duitse TIER en de Amerikaanse operator Lime hebben de race dus gewonnen.

Dott heeft op dit moment 2300 deelsteps in Parijs, Tier 500 en Lime 4900. Bij die laatste operator zit ook de meeste kennis en ze zijn net als wij voor het Belgische model en niet voor het Duitse.

Het aantal deelsteps in Parijs zal ongeveer hetzelfde blijven maar ze zijn nu vooral beter te reguleren. Voor klanten is het ook handiger omdat ze nu maar 3 apps op hun smartphone hoeven te downloaden. Als je als Nederlandse gebruiker een Franse deelstep huurt ben je overigens onverzekerd. Frankrijk kiest ook niet voor het Duitse model maar gaat er vanuit dat de gebruikers vanuit hun thuisland via een aansprakelijkheidsverzekering verzekerd zijn. Net zoals in België.

Omdat het Verbond van Verzekeraars nog niks heeft geregeld voor Nederlanders kan dat een duur grapje worden als je een e-step huurt in het buitenland. Meer daarover kan je hier lezen. Wij hebben het Verbond en de media hierover ingelicht maar blijkbaar is het klein bier.

Parijs kiest uit 16 leveranciers van deelsteps Lime, Dott en TIER

Foto via: Fluctuo