Persoonlijk gebruik van LEVs haalt mensen uit hun auto

Een wetenschappelijke studie toont aan dat deelsteps van Lime, Bird, Tier en Voi eerder het openbaar vervoer vervangen, terwijl e-steps en andere LEVs in persoonlijk bezit eerder autorijden vervangen. Eerder verkondigden Tweede Kamerleden in debatten nog dat persoonlijk gebruik van LEVs ten koste gaat van het openbaar vervoer maar dat blijkt dus niet te kloppen. Persoonlijk gebruik van LEVs haalt mensen uit hun auto en dat is met deze zeer uitvoerige Zwitserse studie nu ook wetenschappelijk aangetoond.

Persoonlijk gebruik van LEVs haalt mensen uit hun auto

Uit de studie blijkt ook dat de CO2-uitstoot van persoonlijke e-steps (42 g CO2/pkm) lager is dan de vormen van vervoer die ze het meeste vervangen. Respectievelijk 88 g CO2 / pkm en 58 g CO2 / pkm. Deelsteps laten een ander beeld zien. Hun C02 emissies zijn hoger dan de vormen van vervoer die ze vervangen.

Persoonlijk gebruik van LEVs haalt mensen uit hun auto

7 REACTIES

  1. Kan ik bevestigen. 27km op en neer naar mn werk. Ik gebruik mn XR het hele jaar door om er te komen. Mn auto gebruik ik bijna niet meer. Enkel bij heftige wind + regen tegelijk of sneeuw /ijzel pak ik de auto en zelfs dan heb ik de XR in mn kofferbak voor t geval ik er wel mee terug kan. Dan staat de auto op t werk geparkeerd en heb ik geen keus, ongeacht het weer om de volgende dag, toch de XR te gebruiken. Afzien soms als t echt tegenzit maar zo ontzettend onstspannen als ik eenmaal de straat uitij en me bevrijd voel na een rit…dat is heerlijk. Om dan niet te spreken hoeveel ik uitkijk naar de terugrit (lekker omrijden door t bos;)
    Collega’s waar ik veel contact mee heb kunnen aan mn humeur merken met welk voertuig ik gekomen ben…
    Een auto van 1400kg waar ik alleen in zit (carpool onmogelijk vanwege aard/regelmaat van mn beroep), 25km enkele rit via snelweg omdat ik niet binnendoor kan, en benzine 9Liter op 100km! Met de dag wordt dit idee steeds meer belachelijk.
    Dus ik blijf dit doen. Ook al moet ik vaak achterom kijken of er geen agent op powertrip op de loer ligt om mn passie en al het goede wat t voortbrengt om zeep te helpen.
    Ps: Als ik enkel moest kiezen tussen auto of OV wordt t zonder twijvel auto.

  2. Kan ik bevestigen. Alleen andersom dan. Door het verbod op lichte elektrische voertuigen en het gelobby daarvoor door de fietsersbond en dergelijke clubs, heb ik een aversie tegen de fiets ontwikkeld. Hierom pak ik nu gewoon de auto voor bijna alles, zoals woon-werkverkeer (5km). Voor de fun en kleine boodschapjes pak ik wel mn elektrische longboard, maar als ik daar op rij voel ik me een halve crimineel.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...