Plannen voor legalisering LEVs van ministerie zijn oude wijn in nieuwe zakken

We kregen deze zomer van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een vooraankondiging dat we deze maand gaan praten over de technische eisen van LEVs.

Volgens het ministerie mogen ons soort LEVs volgens Europese regelgeving niet worden toegelaten tot het verkeer op de weg, in Nederland zijn ze dus impliciet verboden. Inmiddels rijden ze via zelfregulering en een AVP verzekering in tenminste 18 Europese lidstaten al zonder noemenswaardige problemen rond maar Nederland houdt nog steeds vast uit wetgeving uit 2014.

In dat jaar is de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfiets opgesteld. Hierin staan technische eisen die aan ons soort voertuigen gesteld worden. Het komt er op neer dat je een e-step gelijkstelt aan een bromfiets.

De afgelopen 3 jaar is er aan nieuwe wetgeving gewekt door het ministerie. We kregen deze week de eisen voor de technische eisen voor de e-step. Ze zijn vrijwel identiek aan de eisen voor een bijzondere bromfiets.

Een e-step moet dubbele remmen hebben en als je motor uitvalt moet je rem nog steeds werken. Daarnaast moeten er knipperlichten, een achteruitkijkspiegel en een kentekenplaatje plus WAM verzekering op zitten. Geen zelfregulering maar keuringen door de RDW. We gaven het eerder al aan. Alle e-steps die je nu overal in Europa ziet rondrijden zullen vanaf 2023 in Nederland net zo verboden zijn als nu.

Het TNO heeft daarnaast besloten dat LEVs zonder stuur helemaal niet de weg op mogen omdat je er niet goed mee kan remmen: “Het is vanuit veiligheidstechnisch oogpunt niet wenselijk om de remkracht van een voertuig te combineren met de vaardigheden van de gebruiker”.

Wij vragen ons af of we nog wel moeten deelnemen aan de gesprekken met het ministerie. Het is oude wijn in nieuwe zakken. Niet de vernieuwing die we al jaren zien in de rest van Europa. De wensen van inmiddels tienduizenden gebruikers zijn helder en er is helemaal niemand te vinden die voor het Duits model is met elementen uit de bijzondere bromfiets beleidsregel.

25 REACTIES

    • Ik ook Brandon! Het is echt van de zotte dat we er nu ondertussen al 3 jaar mee aan de slag zijn om dit te legaliseren en er nog steeds geen schot in de zaak is. Ik wil niet continu bestempeld worden door de politie als crimineel omdat ik een skateboard met me mee sjouw die gemotoriseerd is omdat er letterlijk 5 fietsen van me zijn gestolen in 2 jaar tijd en daar blijkbaar geen tijd voor gemaakt kan worden. Dat gaat namelijk onder het mom van “Daar is voor ons de prioriteit niet hoog genoeg van”.

  1. In snap die beleidsmakers echt niet. Gaan die nooit op vakantie?
    Wij zijn nu op vakantie, met onze 2 e steps. Begonnen in Tsjechië, Oostenrijk, Slovenië en nu zijn we in Kroatië we gaan nog door naar Italië en overal maken we flink gebruik van onze step! Heerlijk rondrijden door de centrums en overal, nergens problemen. Net als die vele andere steppers die we overal tegenkomen.
    Dit moeten dit beleidsmakers toch ook zien? Waarom kan het bijna overal wel en in ons kleine Kikkerlandje niet.

    • Die eisen zijn echt van de zotte! Dit valt toch niet uit te leggen dat deze categorie van mobiliteit zo wordt weggeschoven? Alle steps die mensen nu in hun bezit hebben kunnen dankzij deze wet regelrecht de prullenbak in. Ik begrijp best dat er regelgeving voor nodig is, maar wat er nu gaat gebeuren is: we maken de regelgeving zo streng zodat de LEV eigenlijk geen schijn van kans maakt in het verkeer. Tijd voor actie mensen!

  2. De eisen voor LEVs in Nederland zijn achterhaald. Technisch gezien zou volgens de RDW normen een fiets met achteruittraprem ook verboden moeten worden. Maar die zijn dan weer uitgesloten. Het is meten met twee maten in een categorie die vergelijkbaar is. Zelfde snelheid, zelfde impact en daar horen LEVs zonder stuur natuurlijk ook bij. Net als in 18 andere EU lidstaten. Nederland loopt hopeloos achter en is qua micromobiliteit een ontwikkelingsland. Zeg maar het Kazachstan van Europa.

  3. Goed dat voertuigen zonder stuur niet de weg op mogen. Precies zoals als het hierboven vermeld staat. Een voertuig moet zon acrobatische toeren instaat zijn te remmen. Vrij logisch toch. Individueel zullen er best mensen zijn die hier goed mee overweg kunnen, maar bij toelating op de weg moet het voor iedereen te doen ziin.

  4. Ik heb een Onewheel en een e-step. Qua veiligheid is voor mij de Onewheel veel veiliger. Als er met een e-step iets mis gaat zit er altijd een stuur in de weg. Die kan bijvoorbeeld je val belemmeren. De leercurve van een e-step lijkt veel eenvoudiger maar als je kijkt naar letsel bij beginners dan is dat niet zo. Kijk maar naar deelsteps. Veel mensen huren zo’n ding omdat ze denken dat ze het kunnen. Als je een Onewheel zou verhuren kiezen alleen mensen er één die er ervaring mee hebben of er mee om kunnen gaan. Daar zit het gevaar in.

  5. Beetje idiote regel dat er niet op de vaardigheid van de bestuurder mag gerekend worden voor te remmen. Dan zouden alle remmen op fietsen op geautomatiseerd moeten worden. Niet idereen heeft voldoende kracht in zijn handen om te remmen. Buitenlandse studenten die nu in groepen NL weer zijn binnen gestroomd kopen fietsen en gaan zonder vaardigheden al zwalpend de weg op.
    Snap niemand nog…

  6. Gewoon stoppen met de dialoog en zeker met dit kabinet. Het LEV vraagstuk negeren en geen aandacht meer geven. De Ego elite in Den Haag is met zichzelf bezig en de burgers moeten hun conclusie trekken en een nieuwe koers varen en deze mensen wegstemmen. Een omtzicht cultuur is nodig een schoning van het oude bestuurscultuur denken. Geniet gewoon van je LEV zoals nu ook iedereen weer telefoneert op de fiets en de politie niet handhaaft. Nederland wordt en is helaas nummer 1 in narcotica staat en dat kan de politie al niet aan. Als wij het LEV gesprek stoppen en Den Haag negeren dan zullen Ego”s onrustig worden want ze krijgen geen aandacht. Wij zijn mede schuldig dat zij belachelijke ouderwetse regels hanteren want wij steunen heb want wij kiezen hen waarbij de Rutte heerschappij voor de grootste ellende heeft gezorgd de laatste 11 jaar. Wake-up als je lekker rijd op je LEV. Gewoon doen ! No Fear ! Negeer DenHaag! Have Fun of emigreer want wie wil hier straks nog wonen haha als er nog woonruimte is ..

  7. Wel altijd in gesprek blijven. Overigens hebben de kamerleden van de VVD, SP, denk en SGP gereageerd op mijn pleidooi iets aan dat onvolledige en onjuiste kader te gaan doen. Zij hebben aangegeven de mening met belangstelling te hebben gelezen en kritisch in het debat te zijn.
    Net uit Duitsland/Berlijn terug en gezien dat deelstepjes wel leuk zijn naar heel veel verrommeling op leveren en vandalisme. Lijkt me niet iets voor Nederland.

  8. We zien dat er hier enige discussie is over de vaardigheid van het remmen met eenwielers zoals de Onewheel, EUC en elektrische skateboards. Feit is dat er onder deze groep gebruikers nauwelijks ongevallen plaatsvinden. Het zijn over het algemeen zeer ervaren gebruikers die zich volledig verdiept hebben in de werking van hun “voertuig.” Om ze weg te zetten als gevaarlijk is overdreven. De conclusie van TNO onderschrijven we niet. Het is een instituut wat onderzoek doet via de Google zoekmachine, ervaringsdeskundigen niet bij hun onderzoek betrekt en conclusies trekken die niet kloppen of achterhaald zijn. Bij onderzoek gaat het wat ons betreft om hoor en wederhoor. Dat is bij dit onderzoek niet gedaan. Daarbij worden feiten over deelvervoer bewust weggelaten. Daar zitten je ongevallen niet bij de last mile gebruikers van een e-step of een LEV zonder stuur.

    • Ik wil dit graag nog wat aanvullen. Met name het balanceren op een EUC lijkt moeilijk. Iedereen kijkt ervan op dat je dat kan, en vinden dat heel knap. En denken dan dat het wel gevaarlijk moet zijn.
      Maar volgens mij is het heel goed vergelijkbaar met leren fietsen, alleen daar beginnen de meeste Nederlanders mee als ze 3 of 4 jaar oud zijn en vinden het daarna vanzelfsprekend dat je dat kan.

      Ik denk dat deze stelling te bewijzen is als je voldoende proefpersonen hebt die nooit hebben gefietst en nooit op een eenwieler gereden. En dan kijken hoe de leercurven er uit zien. Kan iemand zo’n test opzetten?

  9. we weten, dat over feiten, fabels en fake news de overheid al lang op de hoogte is gebracht door legaalrijden en anderen. we kunnen hier en publiek herhalen hoe safe onze LEVs toch zijn en hoe onrechtvaardig Nederland is. dat weten WIJ al heel lang. en de overheid wil ons juist zo lang mogelijk aan de praat houden. maar interessanter en belangrijker is, hoe het verder aanpakken, want praten doen de LEV voorstanders al veel te lang. denk we zijn er ook allemaal al moe van. en velen zijn gestopt met LEV rijden.
    what’s next? opgeven?

  10. Nooit opgeven natuurlijk!
    Op de een of andere manier moet het in het nieuws blijven. Anders krijgen de partijen, die deze ontwikkelingen willen blokkeren, alsnog hun zin. Als demonstreren mét de E-step resp. LEV niet mag, dan maar gewoon te voet.
    Met een ‘roeptoeter’ en deksels en pannen. Zoals zoveel groepen doen. Vlak voor de deur waar nu de Tweede Kamer gehuisvest is.

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...