Het Amerikaanse ministerie van transport en het Amerikaanse bureau voor verkeersveiligheid hebben een classificatie gemaakt van PLEV’s zodat ze beter gereguleerd kunnen worden. De afbeeldingen van de voertuigfamilie ontvingen we via het Amerikaanse informatiecentrum voor voetgangers en fietsen maar is voor de toekomstige Nederlandse wetgeving ook interessant.

Omdat er steeds meer persoonlijke transportmiddelen op de weg komen was het nodig om de bestaande vormen van micromobiliteit in de Verenigde Staten goed in kaart te brengen. Onze PLEV’s vallen in de categorie lichte voertuigen die niet zwaarder wegen dan +/- 25 kilo, bestuurd worden door 1 persoon en niet harder gaan dan 30 KM/u. De informatie is vrijwel gelijk aan onze position paper maar onze maximum snelheid ligt 5 KM/u lager en het gewicht van een PLEV mag wat ons betreft niet meer wegen dan 35 kilo.

Op de bovenstaande afbeelding zie je ook meteen dat de Amerikanen bepaalde vormen van vervoer uit de categorie micromobiliteit hebben gehaald. De scootmobielen, golf auto’s, scooters en brommers worden ingedeeld in een zwaardere categorie. Je ziet meteen ook dat, dat met het gewicht van een voertuig heeft te maken. Meer gewicht is meer potentiëlele schade dus ook een andere WA verzekering.

De massa, afmetingen en haalbare snelheid wijkt ook af. Het is logisch om licht elektrisch vervoer zoals PLEV’s onder een aansprakelijkheidsverzekering te laten vallen. De impact op de verkeersveiligheid bij persoonlijk gebruik is volgens onze waarnemingen ook nihil.


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.