Politieke partijen met visie uit de tijd van paard en wagen bepalen e-mobiliteitsbeleid

In 2021 begon de door de overheid gesubsidieerde Fietsersbond samen met de Telegraaf een hetze tegen opgevoerde Fatbikes. Opmerkelijk was vooral dat o.a. opgevoerde e-bikes van Gazelle met rust werden gelaten. Heel logisch verklaarbaar want Gazelle is sponsor van de Fietsersbond en de populariteit van de fatbike dreigde de verkoop van Gazelle te kannibaliseren.

Dezelfde Fietsersbond verspreide de afgelopen jaren allemaal leugens en aannames over LEVs. Zo zouden LEVs gevaarlijk zijn en er zou geen ruimte op het fietspad zijn voor LEVs. Tweede Kamerleden nemen dat voor waar aan terwijl je ze nooit hoort over het echte gevaar op de weg, de fietser.

Onlangs dienden het CDA en de ChristenUnie, twee politieke partijen met een e-mobiliteitsvisie uit de tijd van paard en wagen de onderstaande motie in om fatbikes te kunnen verbieden.

constaterende dat fatbikes over het algemeen zwaarder en groter zijn dan gebruikelijke fietsen;

overwegende dat dit van invloed is op de verkeersveiligheid en leidt tot ruimtegebruik op het fietspad en bij het parkeren;

verzoekt het kabinet onderzoek te doen naar zowel de voor- en nadelen als de mogelijkheden voor lokale verboden van fatbikes of de invoering van fatbikevrije zones in drukke gebieden en gebieden waar ruimte schaars is of veel overlast wordt ervaren, en hierover in overleg te treden met gemeenten en de VNG.

De motie is niet aangenomen (95 tegen/55 voor) omdat hij natuurlijk onuitvoerbaar is maar opvallend is wel dat naast het CDA en de ChristenUnie ook DENK, BBB, Omtzigt, PvdD, GroenLinks, Volt, SGP, JA21, PvdA voor de motie stemden.

Gisteren vernamen we dat Cargoroo fors gaat uitbreiden in grote steden zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam met de verhuur van elektrische deelbakfietsen. 1250 stuks in 020, 500 in 070 en 100 in 010. Steden waar je best wel ruimtegebrek hebt op het fietspad en bij het parkeren. Daar blijft het niet bij want BAQME gaat in Den Haag en Rotterdam ook elektrische deelbakfietsen verhuren.

LEVs mogen het fietspad niet op omdat er geen ruimte meer zou zijn op het fietspad. Alleen al de e-deelbakfietsen van Cargoroo nemen de ruimte in op het fietspad van 5.500 fatbikes of 7400 Onewheels of EUC’s. We zijn heel benieuwd naar de nieuwe motie van het CDA en de ChristenUnie over de elektrische deelbakfietsen die het fietspad en de parkeerplekken in de openbare ruimte gaan overnemen. We kunnen er trouwens ook wel kamervragen van maken… we zagen dat de elektrische deelbakfietsen van Cargoroo een motor hebben van 400w terwijl in Nederland maximaal 250w is toegestaan.

Politieke partijen met visie uit de tijd van paard en wagen bepalen e-mobiliteitsbeleidAls we het verder even juridisch afpellen zijn mensen die deze bakfietsen gaan gebruiken ook wettelijk onverzekerd. De politie kan deze e-bakfietsen ook in beslag nemen als ze de wet zouden handhaven. Maar ja het is een fiets en dan mag alles in Nederland. Zelfs onverzekerd rondrijden met 3 kinderen in een elektrische deelbakfiets. Handhaven zien we vooral bij LEVs, op de fiets kan en mag alles.

Update: naar aanleiding van dit bericht kregen we ook de naam van de populaire Urban Arrow door. Die e-bakfiets heeft ook een motorvermogen van 400w. De Cargoroo is ook van Urban Arrow. Opvallend is ook dat als we op motorvermogen zoeken bij de e-bakfietsen die in Nederland verkocht worden dan is het motorvermogen meestal is weggelaten.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onlangs de verkoop van fatbikes met een vermogen van meer dan 250w verboden. Opvallend is dat de overheid alleen de wet- en regelgeving toepast op fatbikes. Uit ons onderzoek blijkt dat diverse merken e-bakfietsen aan de consument worden aangeboden en verhuurd welke niet voldoen aan de Nederlandse en Europese wetgeving, terwijl dit op basis van hun technische specificaties wel zou moeten.

Politieke partijen met visie uit de tijd van paard en wagen bepalen e-mobiliteitsbeleidUpdate II: we kregen veel reacties op ons bericht en hebben zelf ook nader onderzoek gedaan. Meerdere dealers die Urban Arrow bakfietsen verkopen bevestigen dat het motorvermogen meer is dan de wettelijke toegestane 250 W. De RAI Vereniging koos de Urban Arrow Family tot elektrische bakfiets van het jaar 2023.

Politieke partijen met visie uit de tijd van paard en wagen bepalen e-mobiliteitsbeleidDeze bakfiets heeft volgens de specificaties die wij tegenkwamen een 500W motor.

De Family beschikt over een krachtige Bosch Performance 500W motor

Een gerenommeerde e-bakfietsdealer die anoniem wil blijven maar ons wel te woord wilde staan bevestigde dat de huidige Urban Arrow bakfietsen 450W en 500W motoren hebben. Hij mag dit niet vermelden op zijn website waar hij de fietsen verkoopt. Van wie dat niet mag wilde hij niet vertellen. We vroegen ook of er bij andere dealers niet per ongeluk de accucapaciteit (Wh) en het motorvermogen (W) door elkaar zijn gehaald. Dat is volgens hem niet het geval. We kregen zelf ook een vraag van de dealer:

Wat denk je dat er gaat gebeuren als je een 250 W motor onder een Urban Arrow bakfiets plaatst waar een volwassene op zit met 3 kinderen en de weekendboodschappen? Dan blijf je stil staan als je optrekt.

Daarnaast ook boze reacties omdat we dit bekend maken. Voor de goede orde het gaat ons niet om het vermogen van een motor. Wij zijn juist voor meer vermogen dan 250 W. Wij denken ook dat mensen zelf prima in staat zijn om zelf in te schatten hoe hard ze kunnen gaan op e-bike. Als mensen dat niet kunnen moet je ze extreem hoge boetes geven, dat werkt veel beter. In de wet en op de website van de overheid staat het volgende:

Welke regels gelden voor mijn e-bakfiets en fatbike? De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.

De overheid heeft 27 Nederlandse dealers van fatbikes dit jaar bedreigd met hoge boetes als ze fatbikes verkopen met een hoger motorvermogen dan 250 w:

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onlangs 27 internetaanbieders van fatbikes (E-bikes met dikkere banden) een waarschuwing gegeven. Uit onderzoek bleek dat zij fatbikes die harder gaan dan 25 km per uur en/of een hoger vermogen hebben dan 250 Watt zonder goedkeuring aanbieden. Dergelijke fatbikes moeten over een typegoedkeuring beschikken. Dit staat los van de vraag wáár de consument de fatbike gaat gebruiken: op de openbare weg of op eigen terrein. Vanaf 1 december volgt een nieuwe inspectie. Internetaanbieders die deze fatbikes dan nog steeds zonder typegoedkeuring te koop aanbieden, riskeren een door de ILT opgelegde last onder dwangsom om een eind te maken aan de overtreding.

Veel dealers hebben daarop de verkoop van fatbikes met een motorvermogen van meer dan 250 w gestaakt en hebben daardoor veel verlies geleden. Er bestaat ook nog zoiets als een gelijkheidsbeginsel en daarom vinden wij het absurd dat de overheid dit toestaat. De overheid vergelijkt ons soort Lichte Elektrische Voertuigen met een Stint. Dat er op dit moment tienduizenden Urban Arrow bakfietsen met kinderen door Europa rijden die niet voldoen aan de wettelijke 250 w norm is blijkbaar geen probleem?

Een ander aspect is dat gebruikers van deze e-bakfietsen denken dat ze verzekerd zijn via hun aansprakelijkheidsverzekering. Maar verzekeraars volgen de wet en verzekeren alleen als een e-bike zoals de Urban Arrow een motorcapaciteit heeft van 250 W. Dat is waarom wij dit melden. We hebben te maken met een overheid die onder invloed van de fietslobby meet met twee maten en dat er tienduizenden mensen met kinderen rondrijden die niet verzekerd zijn. het is ook niet iets wat wij verzonnen hebben. Cargoroo zet een afbeelding op hun website met een vermelding dat hun e-bakfiets een 400 W middenmotor heeft met daarnaast een aparte vermelding dat er ook een accu inzit met een giga capaciteit. Uit vervolg onderzoek een veel tips die we kregen blijkt vervolgens dat de motor van de Urban Arrow op papier een vermogen van 250 W heeft maar in de praktijk wellicht toch veel krachtiger is dan toegestaan.

Update III:

We hebben nader onderzoek gedaan naar de accucapaciteit van de Cargoroo. Die kan niet 400Wh zijn omdat de accu van de e-bakfiets een bereik heeft van 100 kilometer. De accu’s die worden gebruikt op de Urban Arrow fietsen hebben standaard een capaciteit van 400Wh of 500WH en hebben een actieradius van 50 kilometer met lading en tot 70 kilometer zonder lading. Daarbij geeft Cargoroo zelf ook al aan dat er in de e-bakfiets een accu zit met een giga-capaciteit. Dat kan vanwege de 100 kilometer bereik onmogelijk een 400Wh accu zijn.

We kregen ook de vraag waarom NOS en RTL dit bericht niet oppakken. De persberichten van ILT over de verboden fatbikes waren blijkbaar wel nieuwswaardig genoeg voor NOS en RTL. Daarom hebben we dit ook aangemeld bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). We gaan er vanuit dat de ILT deze discrepantie net zo zal behandelen als ze heeft gedaan met fatbikes die een hoger motorvermogen hebben dan 250W. Dan komt het na een persbericht van ILT over verboden e-bakfietsen vanzelf wel in het nieuws.

Update IV: via Ga toch fietsen! vernamen we dat de Cargoroo e-bakfietsen voorzien zijn van dubbele accu’s. Dat verklaard de giga-capaciteit. Dat is nog steeds geen verklaring voor het motorvermogen van 400w. Dan zou er 800w moeten staan als ze accu capaciteit en motorvermogen door elkaar hebben gehaald.

Update V: Uit nieuw onderzoek van Legaalrijden blijkt toch dat de meest verkochte en populaire elektrische bakfietsen in Nederland een piekvermogen hebben van 600 watt. Ook dat is ook niet toegestaan.Politieke partijen met visie uit de tijd van paard en wagen bepalen e-mobiliteitsbeleid

Toch lijkt het er steeds meer op dat meerdere dealers van Urban Arrow bakfietsen en ook Cargoroo de W aanduiding voor motorvermogen en de accucapaciteit aanduiding Wh door elkaar hebben gehaald. Het is natuurlijk vreemd dat dealers dat verschil niet weten. In het geval van Cargoro had er moeten staan trapondersteuning 250w middenmotor. Omdat er 400w staat hebben wij dit bericht gemaakt en nadat we meer meldingen over het te hoge motorvermogen zagen hebben we dit hier beschreven.

Politieke partijen met visie uit de tijd van paard en wagen bepalen e-mobiliteitsbeleid

En dan nog even over de ruimte op het fietspad, als je in plaats van de fiets een LEV gebruikt dan zal het daardoor niet drukker worden op het fietspad. LEVs zonder stuur nemen aanzienlijk minder ruimte in dan een fiets.

24 REACTIES

  1. De overheid laat ook al jaren toe dat mensen onverzekerd rondrijden op levs. Die paar duizend onverzekerde e-bakfietsen kunnen daar ook wel bij. De meeste onverzekerde weggebruikers zijn nog steeds fietsers, hoor je nooit iets over. Ik wist het niet eens totdat ik het hier een keer las.

  2. De overheid kan niet meten met twee maten. Als die fatbikes met een motorvermogen van meer dan 250w de weg niet op mogen en niet verkocht mogen worden dan de Cargoroo en de Urban Arrow bakfietsen ook niet. Leuke klus voor de politie om al die e-bakfietsen van de weg te halen 😂 met dank aan Legaalrijden 👍

  3. Alsof dikkere banden en frame meer ruimte inneemt dan een gewone fiets op de weg. Lengte frame en breedte stuur blijven gelijk. En als het buurmeisje met de fiets in de lift er bij komt staan is het zeer duidelijk hoeveel groter een fiets is tegenover dr stepje en mij lev zonder stuur. Ik heb een rol koffer naast me.

  4. Het is zo triest dit beleid op levs. Blijkbaar is een skateboard van 80-100cm lang en 30cm breed groter dan een e-bakfiets van 300cm lang bij 120cm breed. Logisch en omdat het een fiets is maakt het ook niet uit dat de motor krachtiger is dan toegestaan. Ook is de e-step zeker niet onveiliger dan een gazelle e-bike want de e-bike gaat veel sneller. 25 (e-step) 35 (gazelle) ook zijn e-bikes zoals de gazelle veel zwaarder (zeker 3keer zo zwaar als een e-step). Hoe is de e-step dan nog steeds niet legaal ik zie nu zelfs 50+‘eraan er op rijden. Over de onewheel euc en esk8’s kan je een argument maken dat ze onveilig zijn omdat he beter balans moet hebben Maar als je dat toch maakt waarom mogen fietsen dan wel gebruikt worden?? Daar heb je ook meer balans voor nodig dan een auto of skelter. En mijn laatste punt is waarom mag je wel op een 2,5 meter lang 1,5 hoog voertuig dat geen rem heeft rijden. Die ook nog eens de hele weg onderscheid waardoor het oppervlak minder grip heeft voor de andere weggebruikers. Met dit voertuig bedoelde ik een paard. Mijn oplossing schaf paarden af en maak levs legaal we leven al lang niet meer in de middeleeuwen dus move on kabinet. Schaf wielrenners ook af die zijn asociaal en gevaarlijk en hinderlijk.

  5. Dit bericht hebben we zojuist aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verzonden met een kopie naar het ministerie van I&W. We zijn heel benieuwd naar de reactie. 

    Beste xxxx,

    Onlangs heeft het ILT op verzoek van de Fietsersbond ervoor gezorgd dat diverse merken Fatbikes niet meer verkocht mogen worden in Nederland. Het verbod had voornamelijk te maken met het motorvermogen wat boven de toegestane 250 w ligt.

    Ons is gebleken dat elektrische bakfietsen van het merk Urban Arrow ook niet aan deze eis voldoen. In veel van deze e-bakfietsen zit een motor van 400 w. Waarom grijpt ILT hier niet in en mogen deze elektrische bakfietsen nog steeds via honderden dealers in Nederland verkocht worden? Juridisch gezien zijn vrijwel alle elektrische Urban Arrow bakfietsen ook niet te verzekeren. Verzekeraars dekken elektrische fietsen waar de e-bakfiets ook onder valt alleen met een 250 w motor. De politie zou er ook op moeten handhaven en ze in beslag moeten nemen omdat het een verboden voertuig is op de openbare weg. Waarom voert de overheid deze regels niet uit.

    Tevens ontdekten wij dat er in Nederland honderden (Urban Arrow) bakfietsen verhuurd gaan worden via leverancier Cargoroo die ook niet aan de eerder genoemde eisen voldoen omdat deze e-bakfiets ook voorzien is van een 400 w motor. Op de website van de leverancier staat dat mensen die de e-bakfiets huren verzekerd zijn via hun persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Ook dit is niet in orde. Verzekeraars verzekeren alleen een elektrische bakfiets via een AVP met een maximaal motorvermogen van maximaal 250 watt. Dit is misleidend en deze elektrische bakfietsen mogen volgens ons ook niet op de openbare weg rijden.

    Waarom grijpt de ILT wel in bij fatbikes en waarom worden Lichte Elektrische Voertuigen wel in beslag genomen? Er is ook nog zoiets als een gelijkheidsbeginsel en het lijkt alsof Urban Arrow eigenaar PON boven de wet staat. Kunt u aan ons uitleggen hoe dit kan?

    Vriendelijke groeten,

    Legaalrijden.nl

  6. 250w is just too limited cargobikes never have real 250w because that’s just too little to be effective even regular ebikes barely have real 250w the 250w standard came from the 1990s when there was only 1 ebike which had 250w all modern ebikes have around 500w till 750w of true power but now measured in torque Newtonmeter
    All modern ebikes would need to be banned if they were to check the real motorpower hopefully this engine limit will be removed soon so ebike manufacturers don’t have to lie about their motor power anymore

    • Totally agree, we also think it’s exaggerated. Most people can handle a little extra power just fine. The government only applies this rule to fat bikes. That’s why we’re highlighting it. Nobody will find it a problem if an engine in a cargo bike has more power, but our concern is that the government applies double standards.

      • Ik snap ook niet waarom de wetgeving vaak absolute getallen/regelen bevat. Waarom motorvermogen reguleren als je hetzelfde kan bereiken met een algemene wetgeving: Max 25km/h …..
        Dat is het kromme waar we keer op keer tegenaan lopen en in andere landen dit veel gebruikelijker is

  7. Dit gaat een aardige terugroepactie worden…. een kennis van mij is dealer van Urban Arrow en die kan bevestigen dat het motorvermogen 400 w is. Het klopt inderdaad dat ze het motorvermogen sinds kort expres weglaten bij de beschrijving van de fiets op websites.

  8. Wij hebben het 2021 model van de Urban Arrow. Hij kan standaard 32 KM/u en heeft een Performance Line motor van 350 watt en een 400Wh 36v lithium-ion accu. Onze fiets zou dus al qua snelheid niet zijn toegestaan en het motorvermogen is dus ook niet ok?

  9. Dealers who do not know the difference between Wh and W? I also sell cargo bikes from other brands and they state that they have a 250 W motor. The power is much greater but is limited to a maximum speed of 25 KM/h. You also have that on fatbikes, you can limit them to 25 KM / h, but if they have a larger engine power, they are illegal. It is unfair what your government is doing. Just as unfair as with the struggle with PEVs (LEVs).

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...