Rechtsongelijkheid door verzekeraars die meten met twee maten

In Nederland rijden e-bikes rond die 50KM/u kunnen rijden. Op de e-bike zit een EPAC 250w sticker die moet aantonen dat het een e-bike is met een 250W motor. Leuk zo’n sticker maar in werkelijkheid zit er een motor in de e-bike die een vermogen heeft van 750W met een piekvermogen van 2000W. Als je er normaal mee omgaat is er vrij weinig aan de hand maar als je harder dan 25 KM/u gaat ben je onverzekerd. Een e-bike is bij wet gelijkgesteld aan een fiets en daarmee ben je bij de meeste verzekeraars via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verzekerd tot 25 km/u.

Verzekeraars verzekeren in sommige gevallen ook Lichte Elektrische Voertuigen zoals de EUC en de Onewheel als ze niet harder gaan dan een bepaalde snelheid. Aegon maakte onlangs bekend dat ze e-steps verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) die maximaal 16 kilometer per uur kunnen gaan.

Univé doet dat ook volgens een cliëntadvisseur die dit voor ons heeft uitgezocht:

“Voertuigen die niet harder dan 20 KM/u gaan worden bij wijze van uitzondering gedekt door de AVP-verzekering”

We vroegen dezelfde vraag een jaar later nog eens aan Univé en kregen de volgende reactie van een binnendienst adviseur:

“Bij het verzekeren van een Onewheel kijken we naar de maximale snelheid die is afgegeven door de fabrikant. Wij kijken niet naar begrenzing van de software”

De nieuwste generatie Onewheel GT is via een app te begrenzen in de Bay-mode tot een maximale snelheid van 19 KM/u. Technisch gezien zou dit dus keurig onder de Univé norm van maximaal 20 KM/u vallen. De Onewheel kan in andere modes wel harder maar dat gaan de meeste e-bikes ook en die vallen ook nog steeds onder een AVP-verzekering.

Wij vinden het onterecht dat verzekeraars met twee maten meten. Dat een fabrikant zegt dat ze een e-bike verkopen die vervolgens een opgevoerde pedelec blijkt te zijn maakt blijkbaar niks uit.

De politie is er om de maximale snelheid te handhaven, daar gaan verzekeraars wat ons betreft niet over. Het zou goed zijn als verzekeraars kenbaar maken dat ze e-bikes die harder gaan dan 25 KM/u niet verzekeren net zoals ze dat bij LEVs doen. Wij gokken dat, dat niet gaat gebeuren want dan kan half Nederland zijn e-bike ineens niet meer verzekeren.

14 REACTIES

  1. Ik hoorde van de rechter dat ik op mijn Onewheel mag rijden als hij verzekerd is. Tijdens mijn (zoveelste) staande houding vroeg de politie nu ook of ik verzekerd was. Dat was ik niet en daarom namen ze mijn Onewheel in beslag.

    Ik heb ook aangegeven dat ik hem overal heb proberen te verzekeren maar dat er in Nederland geen één verzekeraar is die een verzekering aanbied. Het zou fijn zijn als er eens een verzekeraar zijn verantwoordelijkheid neemt en iets optuigt. Ik wil daar elke maand best wel iets voor betalen. Kan Legaalrijden niet een pilot regelen met een verzekeraar? Ik zie in de gebruikersgroepen ook nooit ongevallen voorbij komen dus waar is men toch bang voor?

      • Het gekke is dat sommige verzekeraars een maximale snelheid van 16 km/u hanteren en andere weer 20 km/u. Ik hoop dat er een met Legaalrijden in zee wil gaan voor een pilot of een test. Dan kunnen we laten zien dat het prima kan. Bij een Onewheel zou ik zeggen dat alle modes die harder gaan dan 20 km/u offroad modes zijn. Dat doen ze bij Super73 ook en die nemen ze ook niet in beslag.

  2. Ik zie bijna elke dag moeders op elektrische bakfietsen met een gangetje 30 km/u voorbij sjezen. Mijn e-bike gaat 27 km/u (wettelijke maximale marge) maar ze halen mij met gemak in om maar niet te spreken over de plek op de weg die ze innemen. Een e-bakfiets weegt al gauw 150 kilo. Mijn Onewheel GT 16 kilo en met een gebruiker gemiddeld zo’n 100 kilo.

    • En in de bak van de bakfiets zitten twee, soms zelfs drie, kinderen als de moeder met 40 km/u komt langs sjezen. Maar mijn stepje, met alleen mij met een helm erop wordt aangehouden, beboet en als ik pech heb, in beslag genomen. Neem de wetgeving van welk Europees land dan ook over (want overal mogen steps), dan sparen we brandstof, we hebben prima voor- en natransport naar trein en werk.
      Harbers doe iets!

  3. De gemiddelde LEV weegt niet meer dan 25 kilo. Ongevallen met LEVs zijn vrijwel altijd eenzijdig. Bij persoonlijk gebruik zijn de aantallen laag. Qua snelheid en impact komt een LEV het dichtst bij de fiets. Stel ze gelijk aan een fiets. Zo moeilijk is het allemaal niet. Waar wacht de overheid nog op?

  4. Kwam van de week zn snelle 50kmh fiets tegen. Die vloog zo hard een scherpe bocht in dat ik dacht van gaat dat wel goed. Nat wegdek aait hij met de zijkant van de banden het gras. Goh bleef ie nog net op het asfalt. Nu de kicker op mijn weg helft! En daar vind ik vaker fietsers en ook dit keer remmen om nket frontaal in botsing te komen. Echt kamikaze gedrag wat ik steeds zie. En ik elke keer voorzichtig maar kan geen verzekering krijgen voor een lev maar ala fietser ben je vrij om tegen een auto te fietsen, geen verzekering nodig de automobilist betaald wel.

  5. Het mooie van e-bikes en levs is dat het mensen uit de auto haalt. OV is ook geen optie meer want dat gaat nog duurder worden. Een Uber is al bijna goedkoper dan de trein op sommige trajecten. Onze overheid drijft mensen juist de auto in met de VVD voorop. D66 is tegen maar ja coalitie dus die gaan alleen voor de bühne wat roepen dat het groener kan maar doen uiteindelijk niks. Ik heb als Nederlander geen vrije keuze om me te verplaatsen op de manier hoe ik dat zou willen. Alles kan in Nederland als je maar een auto gebruikt of een fiets. Lev rijden is groener dan groen alleen negeert onze overheid het en zelfs zogenaamde groene partijen als Groenlinks zijn tegen. Ik begin ook steeds meer de haat tegen onze overheid te snappen. Je wordt totaal genegeerd als burger. Dit moet stoppen.

  6. Het grootste probleem is dat ik met mijn Onewheel voor mijn gevoel qua mobiliteit in de toekomst leef. Onze regering en verzekeraars zitten geestelijk qua mobiliteit nog steeds in het fietstijdperk en durven daar niet uit te komen. In Parijs worden al meer levs verkocht dan e-bikes. Stichtingen en instellingen die verbonden zijn aan de fiets houden innovatie tegen.

  7. De meeste Gazelle (sponsor van de Fietsersbond) e-bikes zijn ook allemaal opgevoerd. Ik ben ambulance broeder en lev gebruiker in Rotterdam en vervoer dagelijks bejaarden die zeggen dat ze te hard gingen en toen gevallen of gebotst zijn. Ik heb nog nooit een lev gebruiker vervoerd. Alleen een keer een kind van 11 die tegen een auto was gereden met een e-step. Dat zijn gelukkig incidenten waarvan ik dan denk welke ouder koopt zo’n ding voor zijn kind?

  8. Omdat e-bikes wettelijk gelijkgesteld zijn aan de fiets is er geen verzekeringsplicht. Veel fietsers en eigenaren van e-bikes rijden onverzekerd rond in Nederland. LEV gebruikers ook en juist die LEVs worden in beslag genomen omdat ze onverzekerd zijn. Dat is ook rechtsongelijkheid is de puurste vorm.

  9. Beste mensen, jullie hebben allemaal gelijk. Maar er verandert niets. Ik lees al minstens 5 jaar dezelfde klachten en (juiste) redeneringen. Nederland is achterlijk geworden. En in plaats van werkelijke innovatie toe te juichen, worden de maatregelen steeds strenger. Vóór 2019 is er nog nooit een LEV in beslag genomen. Nu durven steeds minder mensen er op te rijden. Althans ik niet. Ik heb nu “gewoon” een elektrische fiets. Met illegaal gashendeltje, want dat is veiliger en controleerbaarder dan die idiote en achterhaalde trapondersteuning.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...