Risico-inventarisatie van de e-step in opdracht van het ministerie van I&W

Het SWOV heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een risico-inventarisatie van de elektrische step gemaakt. Een inventarisatie aan de hand van 3 e-steps die ter keuring zijn aangeboden bij de RDW om gekeurd te worden als ‘bijzondere bromfiets.’ Naast een technische keuring en rijtesten door de RDW, maakt het SWOV een risico-inventarisatie. Er zijn geen merknamen bekend van de e-steps die zijn gekeurd en uit de risico-inventarisatie komt ook niet een beoordeling of een bindend advies over het wel of niet toelaten van de elektrische step.

Opvallend is dat de aanwijzing van een e-step als bijzondere bromfiets al snel zal leiden tot verwarring bij andere leveranciers van e-steps. Dit zal ook tot verwarring en onbegrip leiden bij consumenten waardoor het gebruik van niet-aangewezen e-steps op de openbare weg zal toenemen.

In het stuk staat ook dat bekend is dat berijders van elektrische steps binnen deelconcepten roekelozer rijgedrag vertonen ten opzichte van berijders van elektrische steps in privébezit. Ook dragen zij minder vaak een helm…

Het SWOV schrijft ook over de ongevalsrisico’s uit andere landen maar is daarbij niet de diepte in gegaan. Zo zijn het aantal ongevallen in Duitsland  vooral te herleiden naar dronken gebruikers van deelsteps en omdat het Noorse onderzoek het meest negatieve is wat je kan vinden over e-steps voeren ze dat ook weer op. Vreemd want we hebben al herhaaldelijk aangetoond dat de e-step niet de oorzaak is van het aantal ongevallen in Noorwegen maar de slechte infrastructuur. Daarbij gebeuren de ongelukken in Noorwegen ook het meeste met deelsteps.

De risico inventarisatie van het SWOV kan je lezen in dit PDF document

1 REACTIE

  1. Heb het rapport gelezen en lees dat de RDW en het SWOV samen in een afgesloten testomgeving in de polder waar niemand kan meekijken een aantal e-steps heeft gekeurd. Ze zijn allemaal afgekeurd volgens de huidige en toekomstige regels. Wat vreemd is dat het ministerie van I&W Legaalrijden niet heeft uitgenodigd om eens mee te kijken met zo’n keuring. Dat is beter voor de transparantie en daarmee zou je inzichtelijk kunnen maken hoe zo’n proces werkt. Nu blijft het iets geheimzinnigs en nog meer geheimzinniger omdat je niet weet waarop e-steps afgekeurd worden en wat voor modellen het zijn.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...