Stakeholdersessie van ministerie van I&W roept nieuwe vragen op

Afgelopen donderdag deden we mee met de stakeholdersessie van het ministerie van I&W over het toelatingskader van LEVs. Eind 2020 is er al een outline naar de Tweede Kamer gestuurd waarin een aantal dingen zijn bepaald waar wij geen of nauwelijks inspraak op hebben gehad. Zoals de categorie-indeling met de wijze van toelating voor LEVs op de openbare weg.

In de outline staat dat LEVs net als nu gekeurd moeten worden voor toelating als bijzonder bromfiets of via het Duitse model. Daarnaast moeten LEVs voorzien zijn van een kenteken en een WAM verzekering. Volgens ons onnodig zware maatregelen voor de legalisering van LEVs die ook makkelijk te weerleggen zijn omdat ze nergens in Europa op deze manier LEVs worden toegelaten op de openbare weg. Zelfcertificering en toezicht vanuit de markt plus een AVP verzekering is de norm in tenminste 18 EU lidstaten. Behalve in Nederland.

Wat wij proeven is dat instellingen zoals de RDW maar ook verzekeraars een voorkeurs behandeling krijgen. Zo hoorden we in december al dat LEVs verzekerd moeten worden via een WAM verzekering met een sticker op de Duitse manier. Niemand wil keuringen maar de RDW is verweven met I&W en wil dat wel. Dus wat staat er in de outline? Keuringen…

Ditmaal ging het o.a. over de maximumconstructiesnelheid van LEVs, wij vinden dat, dat 25 KM/u moet zijn maar er is ook gesproken over 20 KM/u. Er was ook nogal wat discussie over helmplicht. Wij vinden dat gebruikers van een LEV zonder stuur een helm moeten dragen. Volgens het ministerie lijkt een LEV meer op een fiets dan een brom- of snorfiets en zou een helm daarom niet verplicht moeten zijn. Vreemd is dan weer wel dat als we over helmen praten een LEV ineens wel gelijkgesteld kan worden aan een fiets en als het om keuringen of verzekeringen gaat dan stelt het ministerie een LEV gelijk aan een (bijzondere) bromfiets. Dat is ook precies wat wij stellen, een LEV zou gelijk moeten staan aan een fiets en niet aan een bromfiets.

De stakeholdersessie was positief en we hebben ook een aantal vooroordelen over LEVs kunnen weerleggen bij andere stakeholders. Het is misschien niet wat ze altijd graag willen horen maar wij gaan uit van feiten en die zijn bij persoonlijk gebruik van LEVs veel positiever dan men vaak denkt.

5 REACTIES

  1. Het blijft een byZonder land Nederland dat toch altijd wegen vind om het moeilijk te doen zoals Corona vaccinatie e.d. Dit weekend suisden de e bikes en race fietsen voorbij met minimaal 30 km/u en dat allemaal zonder speciale verzekering, verplichte helm en kenteken. Ik als snowboarder kan met zeker 40 km/u de berg af zonder trappen. Den Haag is een machtsblok dat met niet te begrijpen regelen zich buiten EU beleid zet. 1 Europa ? Met 1 Beleid, nee niet als het gaat om belasting inkomsten zoals kenteken, BPM en ga zo maar door. Nederland een fijn land in in te wonen ? Vult U maar in …

  2. GJ, let op, wellicht mag je in nederland (snowworld) ooit ook niet meer meer dan 20km op de snowboard. helaas ben je dan ook niet meer in oostenrijk verzekerd als je harder dan dit gaat. je mag wel met 100km daar naartoe rijden. en aub. niet klagen, alleen aansluiten in de rij van stille acceptatie.

  3. Het is bizar dat er over de meest cruciale elementen voor legalisatie geen inspraak is. Alles dicht timmeren met keuringen voor de veiligheid maar je mag wel zonder helm verongelukken. Het is ook krankzinnig dat wij een overheid hebben die voor zijn burgers gaat bepalen met wat voor voertuig ik de weg op mag. Dat heb je nog niet eens in Noord Korea.

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...