Steeds meer kritiek op omslachtig LEV kader

De RDW heeft in opdracht van met ministerie van I&W technische eisen opgesteld waar toekomstige (persoonlijke) LEVs aan moeten voldoen. Het is als een slager die zijn eigen vlees moet keuren want o.a. de beleidsregel voor bijzondere bromfietsen is als uitgangspunt meegenomen. Daarbij ook verwijzingen naar het Duitse model. 

Deze exclusieve eisen voor LEVs die je vrijwel in geen enkel ander land tegenkomt zijn de afgelopen maanden onder de loep genomen door experts van de TU-Delft, TNO, SWOV en HAN. Hun bevindingen worden eind deze maand aan stakeholders voorgelegd. 

Ook wij zijn daarbij aanwezig maar het gaat dan in ons geval alleen over de eisen voor de e-step. Denk aan de banden, verlichting en reminrichting. Andere LEVs zonder stuur zijn uitgeloten. Mede door misleidende informatie van de kennisinstituten die nu weer onderzoek doen naar de technische eisen. 

Ondertussen zijn er steeds meer stakeholders die de technische eisen voor LEVs, het uitsluiten van LEVs zonder stuur en de plannen voor toelating via keuringen en WAM verzekeringen in twijfel trekken. 

Het ministerie kiest voor een afwijkend Duits model wat we niet zien in de overige 18 EU-lidstaten. Daar mogen LEVs met en zonder stuur al lang rondrijden zonder (RDW) keuringen en een aansprakelijkheidsverzekering. 

6 REACTIES

  1. Gek hè?! Dat ze gewoon het Belgische toelatingskader overnemen, alle soorten en meer LEV’s blijven toch wel komen in NL. Het is gewoon de toekomst en steeds meer mensen zijn het uitstellen van legaliseren zat, en terecht! De mensen bij de NL Overheid die de LEV’s illegaal houden moeten zich kapot schamen!

  2. Inderdaad heel gek dit.
    Waarom niet eerst proberen met zelfregulering zodat iedereen zich kan verzekeren. Achteraf kan op basis van cijfers nog steeds bijgestuurd worden.
    Volgens mij vreest de fietsersbond dat hun 65+ leden met e-bike er met kop en nek bovenuit gaan steken.

    Meten is weten hebben ze me altijd geleerd…

  3. Zeker gek om zo lang al achter de feiten aan te lopen…vandaar dat ik na 2 jaar wachten gewoon een OW heb aangeschaft. De reacties zijn altijd geweldig enthausiast als ze me zien rijden en mensen snappen niet dat het illegaal is. E-steps trouwens ook niet. Om me heen zie ik toch een groep mensen die ondanks het verbod toch LEV berijden. We komen er wel hoop ik!

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...