TU Delft: er zijn onvoldoende harde ongevallencijfers over LEVs

We zijn even de weg kwijt en hebben jullie hulp nodig. Minister Cora van Nieuwenhuizen gaf onlangs aan dat de Rijksdienst wegverkeer had laten weten dat het Belgisch model met zelfcerticering voor LEVs leidt tot onveilige voertuigen op de weg. De RDW acht dat model te gevaarlijk voor de verkeersveiligheid.

Wij hebben de afgelopen weken in Europa eens uitgebreid rondgevraagd in landen zoals Frankrijk en België waar ze zelfregulering hebben toegepast en wat blijkt in die landen zijn nauwelijks ongevallen met LEVs bij persoonlijk gebruik. We hebben de actuele verkeersongevallencijfers uit België van de overheid gekregen inclusief LEVs en wat blijkt, ook die zijn nihil.

Nu we het toch over verkeersveiligheid hebben…. de outline voor het LEV kader van het ministerie refereerde naar extra aanvullend onderzoek van de TU Delft naar de ongevallencijfers van LEVs. Dat onderzoek is inmiddels afgerond en de belangrijkste conclusie is dat er onvoldoende harde ongevallencijfers zijn.

De aannames van de RDW hebben vermoedelijk te maken met de keuringen die ze zelf uitvoeren. Het is net zoals de slager die zijn eigen vlees keurt. 

We hebben ook uitgebreid rondgebeld en rondgevraagd onder stakeholders die de meeste mensen vertegenwoordigen en wat blijkt… die zijn allemaal voor zelfregulering. 

Onze conclusie is dat de legalisering van LEVs met en zonder stuur veilig kan. Dat bevestigen inmiddels zelfs de cijfers van overheden uit het buitenland en dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. We zullen het even in Jip-en- janneke taal zeggen… de ongevallencijfers zijn niet meetbaar. 

Tot slot halen we de minister graag nog even aan: “we gaan LEVs toestaan mits het veilig kan”. Waar wachten we op? Niemand die het nog snapt. Wie het weet mag het zeggen.

Photo: Cameron Venti

5 REACTIES

  1. Bijzonder hoe jullie elke keer in kaart brengen hoe het echt in elkaar zit. Dit is toch niet meer te verdedigen? De RIJKSDIENST RDW heeft er belang bij dat er keuringen komen. Het is hun eigen winkel dus geven ze natuurlijk nooit het advies voor zelfregulering. Het is ook raar dat de overheid de overheid advies geeft over dit soort dingen. Ik volg jullie al vanaf het begin maar dit is wel de bloody limit. Hoe kan dit? Dit is toch niet meer uit te leggen?

  2. Onvoldoende harde ongevallencijfers? Zeer positief! Ook nog eens in de landen waar ze gebruik maken van zelfregulering. Dit toont aan dat keuringen niet nodig zijn en alleen maar onnodige kosten met zich meebrengen. Net zoals de WAM verzekeringen die de overheid ons oplegt. De toekomst is nu, wakker worden overheid!

  3. Ten eerste, absoluut alle lof voor de mensen achter legaalrijden.nl !!
    Ik heb een vraag: Ik heb begrepen dat de elektrische steps zonder ondersteuning(dus meetrappen) ook in GB niet legaal zijn, maar dat land zit niet meer in de EU. Zijn wij dan dus nu het enige land in de EU waar men met bijv. dit soort elektrische step niet op de openbare weg mag rijden? Waarom niet mogelijk maken met blauwe verzekeringsplaat? Ik heb begrepen dat je de step ook niet kan verzekeren.(WA).
    Wie kan hier wat commentaar op geven?

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...