Vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur over de wet- en regelgeving van (persoonlijke) Licht Elektrische Voertuigen die we met een vies voord nog steeds PLEV’s noemen. Niet alleen e-steps maar ook elektrische eenwielers zoals de zeer populaire Onewheel maar ook elektrische skateboards.

We hebben bij een aantal Tweede Kamerleden aan tafel gezeten en onze zorgen en wensen kenbaar gemaakt. We hebben ook voorgesteld om een rondetafelgesprek te houden met alle spelers uit het veld. Nu is het ministerie leidend met het bedenken van nieuwe regels maar wij hebben met onze achterban van duizenden PLEV eigenaren ontdekt dat je kennis over nieuwe elektrische voertuigen vooral opbouwt met ervaringsdeskundigen zoals gebruikers en niet met mensen die nog nooit op een PLEV hebben gereden.

Wat blijft hangen is de Stint en het bijzondere bromfiets predikaat wat de overheid op licht elektrische voertuigen blijft plakken. Dat klopt niet en is op de bovenstaande infographic goed te zien.

Verkeersveiligheid staat bij ons ook op één en daarom is het goed om te melden dat er onder de huidige PLEV gebruikers in Nederland vrijwel geen ongevallen hebben plaatsgevonden. Waar je mag rijden, hoe hard en met of zonder helm staat al een jaar op onze website. Daar hebben onze zuiderburen al lang over nagedacht en ook daar zijn de ongevallen met PLEV’s nihil. Als de overheid morgen regelt dat PLEV’s verzekerd kunnen rondrijden is er eigenlijk nauwelijks nog iets aan de hand. Een groot deel van de mensen die een PLEV wil gebruiken doet dat namelijk al.

De commissie voor Infrastructuur en Waterstaat gaat er vanmiddag over debatteren en we hopen dat we snel mogen aansluiten om mee te denken over een veilige implementatie van PLEV’s op de openbare weg. Er is geen enkele land ter wereld waar ze zulke strenge eisen stellen aan PLEV’s als in Nederland.


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.