Tweede Kamerleden negeren (toekomstige) LEV-gebruikers

Vandaag komt de Tweede Kamer weer terug van kerstreces. Zo’n reces van bijna 4 weken zou toch het ultieme moment zijn voor een Tweede Kamerlid om eens bij te lezen wat de mensen in het land die zo’n LEV hebben nou precies graag willen, om verzoeken van een lobbyclub als Legaalrijden eens te honoreren maar onze inbox bleef leeg. Tweede Kamerleden steken blijkbaar liever hun hand op voor een LEV-kader wat bedacht is door de overheid en niet door de mensen in het land. Oude politiek die de nieuwe politiek gewoon weer overneemt.

Onvrede

We horen tijdens verkiezingen altijd dat de overheid beter gaat luisteren naar de burger en niet zelf met oplossingen moet komen of bedenken. Wij zien helaas wat anders. De onvrede van veel mensen ten aanzien van de overheid beginnen we inmiddels steeds beter te begrijpen. De Tweede Kamer is geen weerspiegeling van LEV-gebruikers maar moet er wel over oordelen. Dat is best vreemd en als je ze graag wil bijpraten blijft het stil.

Fietsersbond

Boze tongen beweren dat het komt door de fietslobby. Als je ziet dat in andere landen zoals Frankrijk de verkoop van e-steps de verkoop van e-bikes al overtijgt dan zou dat best kunnen. We horen ook vaak dat er angst is dat we het fietspad overnemen. De gemiddelde LEV eigenaar rijdt heel anders dan een fietser en we zien daar veel minder kamikaze gedrag omdat gebruikers van een LEV weten dat ze kwetsbaar zijn.

De fietslobby in Nederland is machtig en de framing die ze inzetten met onwaarheden over LEVs worden door Tweede Kamerleden zelfs overgenomen in debatten. Feitelijk maakt het blijkbaar niet uit wat je zegt als je achterban maar de indruk krijgt dat het gevaarlijk is. Heel jammer want er is geen hoor en wederhoor toegepast en er is niet eens de moeite genomen om te checken of de feiten die fabels bleken te zijn te controleren.

2023 

Voor eigenaren van Lichte Elektrische Voertuigen zal 2023 een cruciaal jaar worden. Dit jaar zal moeten blijken wat de het vernieuwde LEV-kader precies gaat betekenen voor eigenaren van e-steps. LEVs zonder stuur is de overheid nog aan het onderzoeken.

Uit een representatieve peiling van Legaalrijden bleek vorig jaar al dat het LEV-kader niet een weerspiegeling is van de wensen van toekomstige en huidige LEV-gebruikers.

Kennis over LEVs bij Tweede Kamerleden is nihil

We vrezen dat Tweede Kamerleden vrijwel zonder enige tegenspraak het LEV-kader gaan goedkeuren. Wij hebben meerdere malen verzocht om een rondetafelgesprek maar tevergeefs. De Tweede Kamerleden die we gesproken hebben zitten inmiddels niet meer in de Tweede Kamer en de meeste nieuwe Tweede Kamerleden hebben het blijkbaar zo druk dat ze niet eens de moeite nemen om onze berichten te lezen.

Actie!

Daarom hebben we jullie hulp nodig en dat is vrij eenvoudig. Zeg in een paar zinnen waarom je graag op een LEV wil rijden en dat het nieuwe LEV-kader niet overeenkomt met jouw wensen en dat van de meeste eigenaren van Lichte Elektrische Voertuigen zoals de e-step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard. Vraag aan het Tweede Kamerlid die je mailt dat je graag ziet dat de experts van Legaalrijden namens jou deelnemen aan een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Zo’n bericht kan er zo uitzien:

Geachte heer of mevrouw xxxx,

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende. Ik rij al enkele jaren op een Onewheel, dat is een Licht Elektrisch Voertuig. In tenminste 18 EU-lidstaten is dit legaal en kan je zo’n voertuig verzekeren maar in Nederland is dat niet mogelijk. De politie geeft (soms) een boete als je er op rondrijd en bij een tweede staande houding nemen ze hem in beslag. Je kan hem dan later via een veiling weer terugkopen en er zijn ook gevallen bekend dat het OM besluit om hem terug te geven en de boete in te trekken.

Grootste nadeel is dat ik onverzekerd aan het rondrijden ben. Sinds 2019 ben ik al verzekeraars aan het benaderen met de vraag of ze een verzekering kunnen creëren maar tevergeefs. Ik krijg te horen dat de overheid eerst met wet en regelgeving moet komen. De politie noemt het een voertuig maar in de wet staat dat een voertuig meer dan 1 wiel heeft dus dat is ook ingewikkeld. Die stelling nemen ze in andere Europese landen zoals België overigens wel over. Als ik als Nederlander op een LEV in de Europese landen rondrij waar het wel is toegestaan ben ik ook onverzekerd. Door het Stint ongeval wil de Nederlandse overheid alle LEVs keuren voordat ze de weg op mogen. Vrijwel alle LEVs die je nu al wereldwijd ziet rondrijden komen in Nederland niet door de huidige en toekomstige keuringen. Het LEV-kader is daarmee eerder een blokkade voor LEVs in Nederland. Het zou fijn zijn als u met Legaalrijden.nl een rondetafelgesprek in De Tweede Kamer gaat houden zodat e.e.a. uitgelegd kan worden want nu dreigt er niets te veranderen met het nieuwe LEV-kader.

Vriendelijke groet,

XXX

Ondertussen rijden er in Europa al miljoenen LEVs rond zonder noemenswaardige problemen. De problemen die er zijn worden vooral veroorzaakt door deelsteps en die dreigt men in Parijs te gaan verbannen. Oh ja nu we toch jullie aandacht hebben… in Brisbane (Australië) is 92% van de ongevallen met een LEV een e-step de oorzaak. 78% daarvan komt door een deelstep. 46% van de mensen die gewond raakten droeg geen helm. Soortgelijke getallen krijgen we binnen via de eerste hulp posten in Frankrijk en België.

38 REACTIES

  1. Dat de overheid er al meer dan 5 jaar over doet om een legaal een e-stepje te laten rondrijden in Nederland is absurd. De overheid heeft totaal geen kennis van Lev’s en al die onderzoeksbureaus die ze inhuren ook niet. Ze weten gewoon niet wat ze er mee aan moeten en daarom is er nog steeds geen wetgeving. Ondertussen laten ze wel doelbewust tienduizenden mensen onverzekerd rondrijden op LEVs. Wir haben es nicht gewußt is te laat. Ga met Legaalrijden om de tafel, of die nou rond is of vierkant. Actie!!!

  2. Als je de problemen waar Nederland mee te maken heeft afzet tegen het wel of niet toestaan (en wanneer) van LEV’s dan valt het LEV-probleem wel mee.

    Politici zijn bezig met woningnood, energie, stikstof, oekraine, vluchtelingen, milieu, co2, klimaat, ondermijning rechtstaat, om maar wat te noemen en daarbij inderdaad met zichzelf.

    Mensen onder de 20 jaar, misschien zelfs onder de 30, zouden druk moeten zijn met het klimaat. In het westen van Nederland kun je over 100 jaar niet meer met een LEV rijden. Dat ligt dan onder water.

    • En zo’n LEV past perfect in het plaatje als middel tegen klimaatverandering. Geen grote maar wel iets. De fiets is voor mij fysiek niet mogelijk of ik moet de rest van de dag met pijnlijke knieën lopen. Ik neem het ritje naar mijn ouders als voorbeeld, zo’n 6km. Met het OV duurt zo’n reisje al snel 45 minuten, met de auto is het 15 minuten, de step zit er tussenin met 20 minuten (25 als de stoplichten tegen zitten). Nu kies ik vaak voor de auto omdat ik de step naar de andere kant van de stad te risicovol vind. De step zou juist een perfect alternatief zijn. Verbruikt veel minder energie, ik stoot geen broeikasgassen uit (enkel wat gebruikt is voor opwekking stroom) en ik ben net zo snel. Het weer maakt voor mij niks uit, mijn step kan wel wat hebben en ik ook. Het zijn juist dit soort ritten waar een LEV uitblinkt. Wat dacht je van met OV slecht bereikbare bedrijven? Iedereen komt massaal met de auto omdat het misschien weer net te ver is voor de fiets, dan is een LEV ook een mooi middel.

      Qua klimaatverandering gebeurd er veel, sommige dingen zijn onmogelijk op de termijn die ze stellen (denk aan ZE-zones) maar zaken die op relatief korte termijn kunnen bijdragen worden genegeerd omdat er een grotere lobbypartij tegen is. Zal het veel schelen? Nee, maar juist de kleinere dingen die op korte termijn haalbaar zijn gaan naar mijn mening het verschil maken.

      • Zou het kunnen zijn dat jij de uitzondering op de regel bent? Dat de meeste mensen op een LEV goede knieën hebben en het dus beter voor het klimaat zou zijn als zij gaan lopen of fietsen?

        En dat de meeste mensen helemaal geen afweging maken van LEV tegen auto? Dat veel LEV rijders überhaupt nog niet aan een rijbewijs mogen beginnen?

        Er zijn steeds meer wetenschappers die het klimaat al hebben opgegeven. Wel of geen LEV gaat niks uitmaken in het grote geheel. Klimaatargument is mijns inziens zwaar overtrokken bij de LEV’s.

        Met de juiste waarborgen ben ik voor LEV’s laat ik daar ook duidelijk over zijn.

        • 49% van de Fransen gebruikte een auto of een motorfiets voor de ritten waarvoor ze nu een LEV gebruiken. LEVs dragen in Frankrijk bij aan een aanzienlijke vermindering van de totale CO2-reductie. Nederland loopt echt achter en op een fiets stoot je meer co2 uit dan als je een lev gebruikt.

          • Je bedoelt de CO2 van mensen? Dan kunnen we ook niet meer gaan sporten. Bij een normale fiets hoeven geen accu’s te worden gefabriceerd en grondstoffen daarvoor worden gedolven. Heb je dat in de CO2 meegewogen?

            En wat betreft Fransen en andere land-vergelijkingen. In andere landen wordt sowieso veel minder gefietst dan bij ons en zullen relatief veel meer autoritten worden gemaakt. Dezelfde winst verwacht ik niet in ons fietslandje.

          • Ouderen zullen ook op een LEV vallen en bij de eerste hulp belanden. Is dat artikel een eerlijke vergelijking? Zet zoals iemand eerder heeft aangehaald het aantal fietsers, elektrische of niet, af tegen het aantal LEV rijders, aantallen en uren. Er zijn ook verhalen van LEV rijders die dodelijke ongelukken hebben veroorzaakt bij anderen. Deelsteppers veel ongelukken enzovoort.

          • En niet alleen kijken naar ongelukken, ook hart- en vaatproblemen, mobiliteit, obesitas, diabetes, demetie, parkinson en veel meer.

          • Dan neem je toch een step met (weg)trap-ondersteuning??
            Ik vind fietsen eigenlijk al uit de tijd, veel te grote ondingen, de kleine vouwfietsen daargelaten. LEVs zijn ook ideaal voor park&ride. Scheelt ook uitstoot!

    • Ik ben boven de 30, en ben zeer zeker bezig met de andere problemen die u noemde. Maar.. het is absurd dat in de rest van de wereld LEV’s gewoon toegestaan zijn, dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn toch? Gewoon toestaan zoals in de rest van de wereld probleem opgelost. Maar nee.. Nederland moet uiteraard weer anders zijn en dwars liggen.. terwijl wij juist de beste infrastructuur hebben voor LEV’s. We weten allemaal dat er meer achter zit dan “veiligheid”. En het is ook van de zotte dat er boetes van €400 PLUS inbeslagname op staan.. terwijl het praktisch hetzelfde is dan een elektrische fiets.

    • Belgie heeft zich tot doel gesteld om een Gidsland te zijn voor LEVs.

      Daarom hebben ze alles ruim baan gegeven.

      Helaas waren er teveel idioten die hard over de stoepen reden. Ook teveel die geen rekening hielden met hun kleine voorwiel en met kapotte tanden op de eerste hulp belanden.

      Nu hebben ze de regels aangescherpt. Als de gebruikers netjes waren geweest dan hadden ze nog altijd op de stoep mogen rijden.

  3. ik begrijp dat als we nu niet duidelijk maken dat het nieuwe LEV-kader niet is wat de meeste mensen willen alles blijft zoals het nu ook al is. Mijn Segway G30 e-step voldoet in het nieuwe kader nog steeds niet aan de eisen van de overheid. Als je kijkt wat er in Nederland te koop is voldoet vrijwel geen een e-step aan het nieuwe lev kader. Als we nu niet aan de bel trekken gaat er helemaal niks veranderen.

    Dus wie dit leest… ga er even een half uurtje voor zitten en mail een Tweede Kamerlid en maak duidelijk dat het nieuwe lev kader niets gaat veranderen.

  4. Als ik even simpel bereken wat er in Nederland is uitgegeven aan e-stepjes met een gemiddeld verkoop bedrag van €500 dan kom ik op 75 miljoen euro uit. Wat gaat de overheid doen met de 150.000 e-stepjes doen die in het nieuwe kader nog steeds niet door de keuring komen? Denk eens aan de e-waste die dit met zich meebrengt. Deze e-stepjes zijn in bijna alle landen van Europa wel legaal, alleen Nederland keurt ze af?

  5. Laat de tweede kamer ook maar eens uitleggen waarom ze bij de e-bikes de hand boven het hoofd houden, geen helmplicht zoals snorfiets en de vele dodelijke ongevallen bij de oudere gebruiker.
    Gemiddeld 200 per jaar!

    Kunnen ze vanuit hier eens uitleggen waar ze zo moeilijk doen over de LEV!

    Fietsersbond zal mogelijk een vinger in de pap hebben!!

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...