Verzekeraar Unigarant van de ANWB maakt van fatbike een aparte categorie

Eerder deze week maakte de ANWB bekend dat dochteronderneming Unigarant stopt met het verzekeren van fatbikes omdat ze teveel gestolen worden. Als je al een Unigarant verzekering hebt voor je fatbike dan stopt deze bij de verlenging van de verzekering. We ontvingen deze week al de eerste berichten van fatbike eigenaren dat hun Unigarant verzekering opgezegd zal worden.

Wat vreemd is dat de ANWB de meest gestolen auto’s in Nederland zoals de Toyota RAV4 en de Volkswagen Golf wel blijft verzekeren. Als we naar e-bikes kijken dan waren de fietsen van Urban Arrow in 2022 met voorsprong het meest favoriete merk om gestolen te worden. Gevolgd door e-bikes als Gazelle. De ANWB maakte deze week ook bekend dat ze de meest gestolen e-bike uit 2022, de Urban Arrow-fiets alleen nog verzekerd als ze een tracker hebben. Wij vragen ons dan weer af waarom dat ook niet met fatbikes kan en één Urban Arrow fiets is al gauw drie keer zo duur als de gemiddelde fatbike. Daarbij zit er bij een Unigrant diefstal verzekering standaard een anti diefstal tracker. Die werkt dan blijkbaar ook niet goed genoeg?

Wij vermoeden dat de ANWB (Unigarant) van fatbikes een aparte categorie wil maken met als doel om er meer geld aan te kunnen verdienen. Een fatbike is bij Europese en Nederlandse wet gewoon een e-bike en wij vinden het heel vreemd dat verzekeraars daar een aparte categorie voor gaan optuigen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere verzekeraars die fatbikes nog gewoon als een e-bike verzekeren.

We konden eerder in de media al zien dat de senioren van de ANWB tegen fatbikes zijn. Ze worden weggezet als gevaarlijk, dat je ze kan opvoeren en dat vooral de jeugd er snoeihard op aan het rondrijden is. De overgrote meerderheid van fatbike eigenaren die zich wel keurig aan de wet houden worden daarmee weggezet als wegpiraten. Feitelijk zijn er in Nederland aanzienlijk meer Stella en Gazelle e-bikes die opgevoerd zijn dan fatbikes maar daar hoor je nooit iemand over…. de fatbike heeft het gedaan.

Nu we het toch over verzekeren hebben…. we hebben voor Unigarant nog een aantal potentiële klanten. Eigenaren van eenwielen zoals een EUC en de Onewheel. Deze worden gedoogd door het Openbaar Ministerie, de RDW en na onderzoek door de technische afdeling team verkeer van de Politie maar zijn nog steeds erg lastig te verzekeren. Het is ook een categorie gebruikers waarvan het diefstal percentage nihil is en de schadegevallen ook.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...