Verbod op verkoop van Monowheel, Onewheel, ESK8 en e-stepjes aanstaande?

Vorig jaar onthulde de Fietsersbond dat sommige Fatbikes harder kunnen dan 25 km/u. Niet zonder gevolgen want wij krijgen uit meerdere bronnen signalen dat de overheid bezig is om de verkoop van fatbikes die harder dan 25 km/u kunnen rijden aan banden te leggen.

Zo is er vorig jaar bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, lees het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een melding binnengekomen dat er diverse merken fatbikes rondrijden in Nederland die niet voldoen aan de Europese verordening 168/2013. Het komt er vooral op neer dat ze harder dan 25 km/u kunnen rijden en dat het motorvermogen boven de toegestane 250 watt ligt. Uit documenten die wij hebben ingezien blijkt dat het ministerie specifiek doelt op e-bikes met dikkere banden.

Opmerkelijk is dat vooralsnog andere opgevoerde e-bikes zoals Stella en Gazelle e-bikes met rust worden gelaten. Toeval of niet maar Gazelle is sponsor van de Fietsersbond. Dezelfde bond die allemaal leugens en aannames de wereld in heeft geholpen over Lichte Elektrische Voertuigen. De aanhang zit zelfs in de top van het ministerie van I&W die over het LEV-kader gaat.


Wij vrezen voor de volgende stap, het verbieden van de verkoop van de Monowheel, Onewheel, ESK8 en e-stepjes die niet voldoen aan de eisen van de overheid. Net als bij sommige fatbikes die nu blijkbaar verboden worden onderzoekt de ILT ook deze categorie.

Wij vinden het onbegrijpelijk dat de overheid zo te werk gaat. Luchtfietsende ouderen op e-bikes verongelukken massaal op (opgevoerde) Gazelle e-bikes met een “turbo knopje.” Dat is blijkbaar geen probleem?

Wij vinden snelheidslimieten en maximaal motorvermogen achterhaald. De politie is er om dat te handhaven.  De overheid meet ook met twee maten. Dan moeten auto’s in Nederland ook begrensd worden op 120 KM/u inclusief het motorvermogen.

26 REACTIES

  1. Ik rij op mijn 750w e-bike nooit harder dan 25 km/u. Wat is daar mis mee? Op een Super73 zit een 250w epac sticker maar in werkelijkheid zit er een zeer krachtige motor in waarmee je 50 km/u kan rijden. Het staat ook op hun website. Dat mag wel?

    Mode 1/ Default Mode: EPAC (Electrically Power Assisted Cycles) with Pedal Assist at up to 25 km/h 250-watt motor output (street legal for all European countries)
    Mode 2: Pedal Assist up to 35 km/h (Private Land Use ONLY)
    Mode 3: Pedal Assist up to 45 km/h (Private Land Use ONLY)
    Mode 4: “Off Road” up to 50 km/h with throttle only and full battery (Private Land Use ONLY) The use of the throttle allows you to fully control the power output of the motor and push it to its peak power. Made for off-road riding. Best performance obtained is when battery is charged.

    Als je met zo’n fiets keurig in mode 1 blijft rijden is er toch niks aan de hand?

  2. Ik heb zo’n fiets met dikke banden en rij altijd keurig rond de 25 km/u. Hij kan ook 50 km/u maar dat is voor off road toepassingen. Fietsersbond types halen mij dagelijks in op e-bikes die harder kunnen. Het is echt idioot dat de overheid ook dit weer gaat verbieden en ook oneerlijk.

  3. Ik heb een Super 73 R-Serie die ik heb gekocht als 250 watt e-bike maar deze fiets heeft een motor met 2000 watt piekvermogen. Dit stond ook op de Super73 website maar is ineens gewist. Het extra vermogen kan je activeren via een app. Technisch gezien ben ik dus door Super 73 opgelicht want deze e-bike die een pedelec blijkt te zijn is als e-bike verboden in Nederland. Het maximale motorvermogen mag niet meer zijn dan 250 watt volgens de wetgeving in Nederland. Op de fiets zit ook een epac sticker dat er een 250 watt motor in de fiets zit maar dat lijkt mij bedrog van de Nederlandse importeur.

    Afgezien dat ik snelheidslimieten onzin vindt en ik zelf prima de maximumsnelheid van 25 KM/U in de gaten kan houden ben ik nu dus onverzekerd en heb ik eigenlijk onbewust een verboden fiets gekocht?

    • Natuurlijk zijn snelheidslimieten geen onzin. Die moeten er op LEVs gewoon zijn, anders wordt het toch een zootje? Een vriend van mij kocht een niet RDW gekeurde e-step (dus geen verz.plaatje) die wel 50km p.u gaat. Hij kreeg een eenzijdig ongeluk en de medische kosten kreeg de zorgverzekeraar natuurlijk gewoon voor de kiezen. Als de overheid alles vrijlaat gaan we uiteindelijk de zorgkosten omhoog en gaan we nóg meer zorgpremie betalen! logisch toch? Er moet dus wel regulering zijn, maar ik snap niet waarom er zo weinig steps door de RDW-keuring komen.
      Er moeten o.a. spiegeltjes op zitten en een stoeltje. Is makkelijk aan te voldoen lijkt me. Als de politie je ziet staan op een step, dan weten ze meteen dat het een illegale versie is. De goedkoopste legale (zware)step kost 1100 euro (voor zover ik op internet heb gezien) maar de goedkoopste die nog te tillen is (15kg) kost ineens 1700 euro. Helaas betaalt men dus indirect voor de legaliteit van het vervoermiddel. Op basis van legaliteit( met verz.plaatje) is er dus niet veel keus, maar we hebben tenminste nog wel wat keus.
      Trouwens blijkt dat bij een ongeluk je fiets op step harder gaat dan mag, komt de verzmij daar via het politie rapport achter. Ze betalen de schade obv je wappertje (WA-particulieren)dan wel aan de tegenpartij uit, maar verhalen het later op de stepbestuurder!

  4. Ik ben een voorstander van ELV’s, maar in Amsterdam wordt veel te hard gereden op met name de fatbikes. Jongeren zouden beter hun spieren kunnen gebruiken? Fietsen is gezond voor lichaam en geest valt op een gevel te lezen. Ook denk ik dat velen de verkeerssituatie niet geheel kunnen inschatten. Dat zie je ook bij bezorgers op elektrische fietsen. Moeders met hun elektrische bakfietsen (en kroost) kunnen er ook wat van. En de yuppen op hun Van Moof’s. Nogmaals, ik ben voor ELV’s, maar er zijn nu 3 snelheden op de fietspaden. De fietsers, de doorstrappers en de wielrenners/ELV-ers. Daar zijn de wegen te smal voor.

  5. Zo jammer dat het zo moet in Nederland. Met m’n inmotion 1000 watt monowheel durf ik niet de weg op. Duur apparaatje wat ik liever niet afgepakt zie worden. Ik geniet er dus van op de bospaden. De drukke dagen en plekken probeer ik te vermijden.

    Zo heb ik nu 300 km door de natuur gereden. Gemiddelde snelheid 10km/u. Hoogst gereden snelheid 20km/u. Dus al 30 uur zo gereden. 1 a 2 uurtjes per dag.

    Bij voetgangers, ouderen, weinig ruimte, honden etc stap ik netjes ruim van tevoren af. Trolley handle uit en met een vriendelijke groet loop ik ze kalm voorbij. Er is helemaal niemand die daar aanstoot aan neemt. Soms zelfs een kreet van verbazing dat zo’n futuristisch apparaat gewoon keurig als een rolkoffertje mee kan. Het komt geregeld voor dat mensen (oud en jong)er alles van willen weten. Kinderen willen het graag proberen. Een jogger zei dat hij wilde weten wat het was zodat hij het voor z’n dochter kon kopen. Hij was vol verbazing dat ik zo kalm naar de top kon op zo’n klein stil apparaat. Mountainbikers zijn vol verbazing dat ik niet uitglij in de modder en dat ik gewoon op ze uitloop als we bergop gaan.

    Nog nooit zo’n leuke en verslavende hobby gehad. Meer van de natuur gezien in de afgelopen 2 maanden dan in de afgelopen 20 jaar.

  6. Wat bizar is, een scootmobiel mag door iedereen worden gereden. Ook door mensen die niet gehandicapt zijn en door jongeren.

    Hierbij mag je zelf weten hoe hard je gaat. Je mag ook zelf kiezen waar je gaat rijden. Dus op de straat tussen de auto’s, op de stoep of op het fietspad. Sommige scootmobiels gaan maar 12 km/u!

    Zo raar die verschillende zwaarte van regels.

    Ook raar dat mijn eenwieler een stuur, zadel en rempedaal zou moeten hebben om toegestaan te worden. Waarom zou ik verplicht moeten zitten? Waarom heb ik een stuur nodig als mijn benen en torso voldoende zijn om de smalste paadjes te gebruiken? Remmen gaat ook prima.

    Wetgeving loopt achter. Kan gebeuren. Maar ze zijn te beroerd om even snel in actie te komen om het aan te passen naar de huidige tijd.

    Wat ook niet klopt, de Stint is alweer toegelaten maar het is GEEN veilig vervoermiddel. Zo staat de bestuurder achterop en kan die dus niet voorbij obstakels kijken voordat ‘ie de weg oprijdt uit een uitrit bijv. Daar zitten dan meerdere kinderen in. Maar een volwassene mag niet zelf bepalen om op een stepje te stappen. Compleet gestoord.

  7. Laats ook tegengehouden met eenwieler met de vraag hoeveel deze rijdt. P orshe staat ook 200km op Dashboard dan mag deze ook niet meer op de baan.🤔 absurde wetgeving.
    Politie moet optreden bij overtredingen niet vooroordelen en inbeslagname. Pure jaloezie omdat ze niet opkunnen tegen modernisering die hun optreden bemoeilijkt. Motor moeten ook niet over de 300km rijden. Ga zo maar door.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...