Verkeersveiligheid staat boven innovatie

Zojuist is het zeer beladen debat over de Stint afgerond. In het debat kwamen ook onze innovatieve elektrische voertuigen aan de orde. De regering neemt de aanbevelingen van de OVV over en staat open voor gesprekken.

De strekking van het debat is dat de verkeersveiligheid boven innovatie staat. In december praat de Tweede Kamer verder met de minister en ze hoopt dan gedetailleerder in te kunnen gaan op de nieuwe richtlijnen.

Volgens het advies van de OVV zou een onafhankelijke organisatie de toelating van nieuwe voertuigen moeten beoordelen. De Minsiter gaf eerder aan dat dat ook via Europa kan maar omdat nogal lang kan duren gaat het kabinet eerst zelf onderzoeken wat haalbaar is.

In de zomer van 2020 hoopt de minister een definitief advies te kunnen geven voor de toelating van nieuwe innovatieve voertuigen op de weg waarbij veiligheid, interactie tussen mens, techniek en omgeving centraal moet staan.

Wat nu al bleek is dat het Kabinet een voorkeur heeft voor het Duitse model inclusief kentekenplicht. Dat de Duitsers daar inmiddels spijt van hebben kwam niet ter sprake. Het is namelijk nogal een omslachtig systeem. Verzekeren via een standaard aansprakelijkheidsverzekering zoals in België is echt een stuk eenvoudiger en scheelt ook een hoop geld.

Voorlopig kunnen we nog steeds input geven, onze wensen kenbaar maken en zorgen dat de petitie meer steun krijgt.

1 REACTIE

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...