Waarom een PLEV geen bijzondere bromfiets of Stint is

Deze infographic toont hoe lichte voertuigen (mechanisch of elektrisch) ingedeeld kunnen worden op gewicht en snelheid. De overheid zet onze (Persoonlijke) Licht Elektrische Voertuigen qua benaming nog steeds weg als bijzondere bromfietsen of vergelijkt ze met een Stint.

In deze infographic kan je meteen duidelijk zien dat, dat niet klopt. De meeste PLEV’s zullen over het algemeen vallen in de categorie met een snelheid tot maximaal 25 kilometer per uur en een gewicht tot maximaal 15 kilo. Qua verzekering gelijkstellen aan een fiets te verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering. Helmplicht tot 25 KM/u is er niet maar raden we wel aan.

Een beperkt aantal PLEV’s gaat harder dan 25 km/u en zou tot 45 km/u via een aanvullende verzekering verzekerd kunnen worden. Of dat een WA-verzekering moet zijn weten we niet maar je kan denken aan een e-mobility polis die qua dekking gelijk staat aan een scootmobiel verzekering. Met deze snelheid moet er helmplicht zijn en een maximaal gewicht van 40 kg.

Alles boven de 40 kilo vinden wij een (bijzondere) bromfiets, omdat je vanaf dat gewicht ook meer schade kan veroorzaken. Mocht je denken waar de overheid toch dat begrip vandaan heeft gehaald… een Segway weegt gemiddeld 50 kilo, meer dan 3x zoveel als de gemiddelde PLEV. Dat is een bijzondere bromfiets.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat een PLEV niet per definitie gevaarlijker is dan een fiets. En voorts zijn wij van mening dat de veiligheid van PLEV’s bij persoonlijk gebruik zwaar onderschat wordt. De ongevallen onder duizenden gebruikers in Nederland maar ook in de EU en daarbuiten zijn nihil.

Waarom een PLEV geen bijzondere bromfiets of Stint is

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...