Wetteloosheid en rechtsongelijkheid duurt voort voor LEV eigenaren

De minister gaf vorige week aan dat de concept wet- en regelgeving voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) 3 maanden vertraging heeft opgelopen. De ANWB verwacht dat er in 2021 wetgeving is voor LEV’s. Wij snappen niet waarom dat nog zo lang moet duren. De wet- en regelgeving is al uitvoerig getest en uitgedacht in 18 EU-lidstaten en wij hebben samen met onze achterban uitvoerig meegedacht en alle mogelijke gevaren kunnen weerleggen.

Het hangt af van de redelijkheid van de agent

In Nederland haalt de politie dagelijks LEV’s van de weg omdat ze onverzekerd zijn. Bij e-steps gaat het om verboden voertuigen die niet gekeurd zijn voor gebruik op de openbare weg. Uit alle meldingen die we ontvangen na contact met politie blijkt ook dat er wetteloosheid is. In dezelfde gemeente neemt de politie een elektrisch voertuig in beslag van persoon A en schrijft een boete uit. Hij krijgt te horen dat zijn voertuig vernietigd zal worden en na 3 maanden veilt de overheid het stiekem via een veiling website. Persoon B in dezelfde gemeente met exact hetzelfde voertuig krijgt te horen van de politie dat het een gaaf ding is en mag gewoon doorrijden.

Weer anderen krijgen te horen dat hun Boosted Boards ter waarde van meer dan €1500 zijn vernietigd terwijl het beslagloket van de domeinen aan ons bevestigd dat ze goederen van waarde altijd veilen. Wij hebben tot nu toe alleen elektrische skateboards voorbij zien komen waarvan de waarde nihil is. De duurdere exemplaren verdwijnen via de achterdeur. De overheid laat straffeloos LEV’s verdwijnen.

Iedereen doet maar wat

Onewheel’s worden na in beslagname teruggegeven aan de eigenaren omdat het geen voertuig is. Ondertussen worden in beslag genomen Onewheel’s ook geveild via de domeinen. Bij monowheels zien we hetzelfde gebeuren. De politie en het OM zijn net een weerhuisje. Iedereen doet maar wat.

De korpsleiding en woordvoerders van de politie hebben tegen nu.nl en de NOS aangegeven dat handhaven geen prioriteit heeft. Wij zien iets anders. We snappen dat agenten op straat handhaven volgens de geldende wet- en regelgeving. Het probleem zit bij de besluiteloosheid in Den Haag.

Van de voorbeelden met wetteloosheid en rechtsongelijkheid kunnen we inmiddels een boek schrijven. Het is erger dan in een bananenrepubliek. We hebben het tot in de rechtbank in Rotterdam mogen ervaren, rechtsongelijkheid in de puurste vorm. Het zou de overheid sieren om daar nu al iets aan te doen en niet nog de hele zomer LEV’s in beslag nemen en veilen via de domeinen. 

1 REACTIE

  1. “Hoverboards, elektrische skateboards en monowheels hebben geen stuur of zitplaats. Ze vallen daardoor in geen enkele categorie van voertuigen die zijn goedgekeurd voor gebruik op de weg. Daarom mag u er niet mee op de openbare weg rijden.”

    Dit is een klungelig en weerlegbaar geroeptoeter van het OM zonder juridische grond.

    Ten eerste: Geen stuur of zitplaats is niet de reden dat een monowheel/Onewheel in geen categorie geplaatst is. Mits deze niet harder dan 25 km/u kan, zou het in principe als bijzondere bromfiets aangemerkt kunnen worden (wat eigenlijk slecht nieuws is, want dan is het wel degelijk een voertuig, tenzij het harder kan dan 25 km/u). De RDW vertikt het echter om ze te keuren, doodeenvoudig omdat ze hun vingers niet willen branden aan een legaal omstreden vervoermiddel.

    En dat ze in geen enkele voertuigcategorie vallen, zou betekenen dat de wet tekortschiet, niet dat het “daarom verboden” is. Het is noch verboden, noch toegestaan.

    Voor de Onewheels en Monowheels is ook nog eens te bepleiten dat ze een “rijwiel met trapondersteuning” zijn, daar ze niet zonder (zij het in dit geval minieme) lichamelijke inspanning voort te bewegen zijn.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...