Ziggo-monteurs maken gebruik van een e-step met trapondersteuning

Ziggo-monteurs gaan in Amsterdam, Utrecht, Apeldoorn, Lelystad en Maastricht gebruik maken van een e-step met trapondersteuning. Dat is een e-step waarbij je moet bijsteppen om een snelheid van 25 KM/u te halen. Er zit geen gashendel op de e-step en als je de snelheid 25 km/u hebt bereikt moet je weer bijsteppen om deze snelheid te halen. Dat is voor het model wat Vodafone gebruikt iedere 8 seconden. Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets.

Het is vooralsnog een pilot maar het positieve is dat de e-step voor iedere afgelegde kilometer een CO2-reductie oplevert van 99,3% ten opzichte van de dieselbus die de monteurs normaal gebruiken. De e-step dient voor de laatste kilometers naar de klant en is ideaal om parkeerproblemen te voorkomen. Monteurs zijn in de stad vaak meer tijd kwijt met het zoeken van een parkeerplek dan het verhelpen van storingen.

Ziggo-monteurs maken gebruik van een e-step met trapondersteuning

In de dieselbussen van de monteurs komt een oplaadpunt zodat de monteur de step ’s nachts kan opladen. Dat vinden wij dan weer niet heel verstandig. Het is verstandiger om toezicht te houden tijdens het laden en de stekker uit het stopcontact te halen als de batterij vol is. De accu van je LEV ’s nachts opladen is sowieso niet verstandig.

Trapondersteuning?

Het idee van een gemodificeerde e-step met trapondersteuning is bedacht door Glenn. Hij bedacht een modificatie aan een Xiaomi e-step door de gashendel te verwijderen en via een module bouw je de e-step om en op die manier kan je meesteppen om een snelheid te bereiken van 25 KM/u. Je hebt dan een e-step met trapondersteuning die gelijkgesteld is aan een e-bike volgens de overheid. Er rijden inmiddels al een flink aantal gemodificeerde e-steps rond. Je koopt er een bij de Mediamarkt voor €350 die je met een kit van € 49,95 kan ombouwen van een e-step naar een e-step met trapondersteuning. De allereerste e-steps met trapondersteuning in Nederland waren overigens de eMicro, Micro Falcon NL, Micro Condor NL en Micro Colibri NL.

Inmiddels zien we regelmatig ook dat men gaat meesteppen op een niet legale e-step. Meestal als er politie in de buurt is. Deze nieuwe mazen in de wet maken het er in ieder geval niet overzichtelijker op voor de politie. Een advocaat geeft zelfs de tip om op een illegale e-step voor de vorm mee te steppen en aanvoeren dat je moet worden gezien als een fiets met trapondersteuning.

7 REACTIES

    • Goed initiatief van Ziggo! Mooi dat hierbij de zichtbaarheid van elektrische stepjes in Nederland wordt vergroot, nu zelfs bij de mensen thuis. Wellicht leuke gesprekstof bij de koffie.. Grote kans ook dat bij succes meer bedrijven en particulieren zullen volgen, zoals bij de (elektrische) bakfiets.
      Het punt over uitschakelen van de lader / accu’s vind ik een beetje zuur. Als een trapondersteuning bedacht en uitgewerkt kan worden kan een ontkoppeling ook. Voor simpele problemen bestaan vaak simpele oplossingen en bij Ziggo werken veel technici, die zijn vaak niet op hun achterhoofdje gevallen..

  1. Een advocaat die gespecialiseerd is in letsel- en overlijdensschade die tips geeft zou ik sowieszo nooit vertrouwen. Gaat Suzanne van Reedt Dortland mij dan ook verdedigen als ze mijn e-step afpakken of als ik toch een boete krijg als ik ga meesteppen op mijn e-step? Denk het niet.

  2. Ik ben zelf zo’n 6 jaar monteur bij Ziggo. Deze “e-steps” zijn veel gevaarlijker dan normale e-steps met gashendel. Met deze zogenaamde stapstep moet je meesteppen met 25km/h met een zware gereedschapstas op je rug, nee DAT is lekker veilig…
    En dit mag dan wel op de openbare weg, echt te TRIEST voor woorden!!
    De overheid vindt de verkeersveiligheid belangrijk?! Die geldwolven willen alleen maar boetegeld zien van mensen die onschuldig op normale e-steps rijden met een gashendeltje die een stuk veiliger zijn!
    Als ik ooit in de binnenstad moet zijn pakken mn collega’s maar hun stapstep, ik neem m’n EUC wel mee!

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...