Zijn alle e-bikes met dikke banden gevaarlijk?

Een maand geleden brachten wij al het nieuws van gisteren. Retailers hebben van de Inspectie Leefomgeving en Transport, lees het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te horen gekregen dat ze per 1 december geen fatbikes meer mogen verkopen met een motorvermogen boven de 250 watt. Duidelijk want boven de 250 watt is het geen e-bike meer maar een ongekeurde brommer en ben je onverzekerd.

Zijn alle e-bikes met dikke banden gevaarlijk?Toch zagen we gisteren iets geks gebeuren. In veel berichten in de media ging het helemaal niet over het motorvermogen maar over alle fatbikes met dikke banden. We zagen bij berichten ter illustratie ook afbeeldingen van legale Knaap en Phatfour fatbikes maar ook van fatbikes zonder motor. Wat ook weer aangeeft wat het niveau van de Nederlandse urban mobility berichtgeving is.

Zijn alle e-bikes met dikke banden gevaarlijk?Zelfs Tweede Kamerleden verspreiden onzin over fatbikes “die steeds vaker ongelukken veroorzaken” volgens Harry van der Molen van het CDA. Het is een aanname want er zijn geen gegevens beschikbaar over ongevallen met fatbikes. Wel over ouderen die massaal verongelukken op hun (e-)bikes maar daar hoor je dan weer niemand over.

Op twitter zagen we ophef over het feit dat de gebruikers van een fatbike onverzekerd zijn. Dat er veel fietsers zijn die onverzekerd zonder een AVP verzekering rondrijden in Nederland is blijkbaar geen enkel probleem. We hebben er nog nooit iemand over horen klagen. Op de fiets mag alles. De politie controleert er ook niet op.

Naast opgevoerde fatbikes rijden er in Nederland ook een veelvoud opgevoerde van Moofs (37 km/u) en Gazelle (45 km/u) achtige e-bikes rond. Dat kan via een externe aanpassing of via een app. De overheid doet weinig aan dit soort opgevoerde e-bikes. De focus, met dank aan de Fietsersbond (gesponsord door Gazelle), ligt vooral op fatbikes met dikke banden.

Als een e-bike harder gaat dan 25 KM/u voldoet deze niet meer aan de Europese eisen waarmee de e-bike is toegelaten tot de openbare weg en ben je onverzekerd.

13 REACTIES

  1. Meneer van der Molen van het CDA is niet best op de hoogte. Volgens het CBS zijn er in 2021 met een e-bike 80 personen geregistreerd als verkeersdode die op een e-bike reden. Het is algemeen bekend dat dit vooral ouderen zijn en geen fatbike eigenaren.

    Bij de registratie op het doodsoorzaakformulier wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen gewone fiets en e-bike laat staan fatbike. Als er geen onderscheid gemaakt kan worden, worden deze overledenen bij de categorie gewone fiets geteld.

  2. Ik fiets veel op een 25 km/u e-bike.
    Wel een opvallend en sportief model!
    Maar weet je wat ik het meest gevaarlijke vind?
    Van die echtparen van middelbare of iets oudere leeftijd op die Gazelle e-bikes!
    Ze komen je tegemoet op het fietspad maar denk je dat ze bij een tegenligger even achter elkaar gaan fietsen?
    Nee dus!
    Ze blijven sto√Įcijns op gestage snelheid naast elkaar fietsen zodat ik bij het passeren maar af moet remmen en door de berm moet ūüė°
    Of ze fietsen met z’n twee√ęn fietspad-breed naast elkaar voor je met een gangetje van 17 km/u en als je er dan langs wil dan kun je bellen of roepen wat je wilt maar ze horen je niet omdat ze doof zijn!

  3. Gazelle is partner van de Fietsersbond en heeft er belang bij dat de populaire fatbikes van de weg gehaald worden. Het kannibaliseert de verkoop. Gazelle is van PON, van de automotive industrie. Dit is corruptie. Daarbij zien we in Parijs dat het aantal verkochte e-stepjes het aantal verkochte e-bikes overstijgt. Het is in Nederland een markt van inmiddels 10 miljard euro…

    Ik waardeer de strijd van het onafhankelijke legaalrijden die als Don Quichot vecht tegen de auto industrie met de gesponsorde Fietsersbond als wolf in schaapskleren. Opgevoerde Gazelle e-bikes mogen gewoon blijven rondrijden. Schande!!!

  4. Ik rijd door Utrecht met mijn engwe fatbike, als je ziet hoe veel sneller alle studenten fietsen dan slaat het nergens op dat ik dan zogenaamd onverzekerd en ongekeurd rijd. Vroeger op de racefiets reed ik ook 30km+ en dat mag wel gewoon. Ik schakel wel altijd terug in Utrecht, je kan niet eens harder door de drukte.

  5. Die Fietsersbond zou eens hun leden moeten opvoeden. De echte chaos op het fietspad komt door hun leden. Ik rij dagelijks op de e-bike en 98% van de bijna ongevallen die ik meemaak worden veroorzaakt door ouderen. Ik pas mijn snelheid er al standaard op aan want ze hebben totaal niet in de gaten wat zich om hun heen afspeelt.

  6. Ik ben een persoon die veel verstand heeft van dit soort fatbikes. Laten we voorop stellen dat veel van de fatbikes inderdaad een 500w of 750w motor hebben, maar dan het mooie… Een 500w gaat niet harder dan een 250w het gaat hem vooral om de kracht die de 500w heeft en die is een stuk sterker. 750w motoren kunnen daarentegen wel een stuk harder, maar het slaat dan nergens op om dan ineens te zeggen dat die fiefts niet meer verkocht kan worden. Autos kunnen ook harder, maar moeten ook een bepaalde snelheid. Wat is het probleem als de fiets gewoon begrensd is? Ik snap die oudjes echt niet

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...