Standpunten

Wij

Eigenaren van PLEV’s willen wet- en regelgeving die past bij de technologie van onze voertuigen.

constateren

  • Dat er veel micromobiliteit-oplossingen zijn voor persoonlijk gebruik die de groei van mobiliteit in grote steden kan ontlasten.
  • Nieuwe vormen van persoonlijk transport.
  • Handig voor forensen maar ook voor recreatie.
  • Veilige vormen van CO2-neutraal vervoer met de laatste technologische technieken zoals accu’s die je ook in een Tesla tegen komt. Niet vergelijkbaar met zelfontbrandend kinderspeelgoed uit China.
  • Qua persoonlijke mobiliteit loopt Nederland ver achter in Europa. In België gebruikt zelfs vicepremier Alexander De Croo een Boosted Board.
  • PLEV gebruikers in Nederland willen graag meewerken en meedenken om hun voertuigen legaal te maken. Nu rijden er veel onverzekerd rond en riskeren daarmee een boete.

en verzoeken

Wet- en regelgeving die vergelijkbaar is met België, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken en (binnenkort) Duitsland.

  • De mogelijkheid om licht elektrische vervoer te verzekeren.
  • Licht elektrisch vervoer toestaan op het fietspad tot 25 km/u.
  • Verplichting van de winkel de consument goed te informeren.
  • Geen typegoedkeuring, rijbewijs of kentekenplicht.
  • Helmplicht bij licht elektrische voertuigen.
  • Een minimum leeftijd vanaf 16 jaar.

    Lees voor meer details over onze standpunten ons Position Paper.

Hoe zit dat dan in België?

In België zijn PLEV’s gelijkgesteld aan (elektrische) fietsen. Een persoonlijke (familiale) aansprakelijkheidsverzekering is voldoende.